Het Van Abbemuseum zoekt een nieuwe bibliothecaris. Wat een kans om een van de mooiste musea van Nederland te werken, met een waanzinnige bibliotheek. Link naar vacature. Sluitingsdatum 24 maart 2024.
Programma Voorjaarsbijeenkomst vrijdag 22 maart 2024 @ HNI, Rotterdam
Het bestuur van het OKBN nodigt u van harte uit om deel te nemen aan de Voorjaarsbijeenkomst op vrijdag 22 maart 2024 van 13:00 – 17:30 in Rotterdam. Het thema van de dag is collectieplannen binnen kunstbibliotheken. Inclusief uitstapje naar Depot Boijmans van Beuningen voor een presentatie van het Boek van de Maand aldaar!
Deelname is gratis met OKBN lidmaatschap. Als uw instelling lid is, kunt u met meerdere medewerkers aanwezig zijn.
Nog geen lid? Regel het via: https://okbn.nl/colofon/
Opgeven voor de dag kan via info@okbn.nl vóór vrijdag 15 maart 2024.
Graag tot ziens in Rotterdam!

Save the Date: Voorjaarsbijeenkomst 22 maart 2024
Thema: collectieplannen binnen kunstbibliotheken
Locatie: Nieuwe Instituut, Rotterdam
Het bestuur van het OKBN nodigt u van harte uit om deel te nemen aan de Voorjaarsbijeenkomst op vrijdag 22 maart 2024 van 13:00 – 17:30 in Rotterdam.
Het thema van de dag is collectieplannen binnen kunstbibliotheken. Een jaar geleden, voorjaar 2023, was er ook volop aandacht voor collectievorming en -beleid van kunstbibliotheken. Diverse bibliotheken vertelden toen over hun collectiebeleid of de aanzet daartoe, lees het verslag hier. De aankomende bijeenkomst bouwt daarop verder en wil concrete handvaten bieden hoe een collectieplan te maken. Zowel individueel binnen je eigen organisatie, als allemaal samen in een ruimer perspectief. Vanuit OKBN willen we de komende jaren meer mogelijkheden tot actieve samenwerking creëren en om het netwerk te versterken.
Plaats: Het Nieuwe Instituut, Rotterdam
Datum: Vrijdag 22 maart 2024
# mensen: 30-45 mensen onsite
Hybride: mogelijk, via Teams
Deelname is gratis met OKBN lidmaatschap. U kunt hier lid worden: https://okbn.nl/colofon/
Opgeven voor de dag kan via info@okbn.nl uiterlijk maandag 11 maart 2024.
De meerjarige beleidsvoornemens van het nieuwe OKBN bestuur worden ook op deze dag gepresenteerd. Ze zijn in concept hier bijgevoegd. Commentaar en aanvullingen zijn van harte welkom!
Verslag: Nita Smit van EYE bezoekt Frankfurter Buchmesse in 2023 met reisbeurs OKBN

Van 17 t/m 22 oktober 2023 vond de 75e Frankfurter Buchmesse plaats. Dit is één van de grootste boekenbranche beurzen in de wereld. Na toekenning van de OKBN reisbeurs, kreeg ik de kans voor de eerste keer dit evenement te bezoeken. Op donderdag 18 oktober nam ik met vele andere bezoekers de metro en stapte ik vol verwachting de Messe binnen, bestaande uit 6 hallen en verbonden met een overdekt gangenstelsel, dat leidt tot een binnenplaats van substantiële grootte. Het belangrijkste ontmoetingspunt is de Agora, waar de voordrachten, presentaties en interviews plaatsvinden (1). Het was GROOT en OVERWELDIGEND en INSPIREREND. Voor mij voelde het nog steeds als een fysiek boekenwalhalla. Een ode aan het fysieke boek, al is het natuurlijk anno 2023 heel veel breder, ook digitaal en ook met AI in de volle schijnwerpers, want in innovatie liggen kansen. Historische continuïteit werd ook hier sterk benadrukt.
De eerste Buchmessen vonden in 1948 en 1949 plaats in de weer opgebouwde Paulskirche. Deze was na de bombardementen in 1942-1943 weer opgebouwd; een teken van democratie.

De op 7 oktober uitgebroken wereldbrand (Israël-Palestina oorlog ) bereikte, onvermijdelijk, ook de sprekers en deelnemers van de Messe. Standhouders uit Arabische en Aziatische landen trokken zich terug en de emoties liepen hoog op bij de prikkelende openingsrede van de vertegenwoordiger van het gastland Slovenië, de bekende filosoof Slavoj Zizek. (2) Echter benadrukt moet worden dat de humanistische boodschap centraal blijft staan. Een stem geven aan alle mensen en vrede blijven zoeken. Nu wordt ook nog steeds de Vredesprijs van de Deutsche Buch Verein uitgereikt gedurende de Messe.

Het was leuk om op 18 oktober, in de immense zee van Stands, de medewerkers van Erasmus Antiquariaat en Boekhandel te ontmoeten. Ik bracht de groeten over van Städel bibliothecaris Elena Ganzlin. Voor de corona epidemie ging Elena altijd naar de Messe “to meet spectacular and funny characters”. Elena maakt al meer dan 20 jaar gebruik van hun diensten. “Books that were ordered 20 years ago are still in the archive of Erasmus. This is a trustworthy international bookseller” (www.erasmusbooks.nl)
Als netwerklid van OKBN en Adamnet, het Amsterdamse bibliotheeknetwerk, kon ik eenvoudig van te voren een gesprek plannen met Elena Ganzlin. Op woensdag 17 oktober liep ik door de statige wijk Sachsenhausen naar het Städel Museum en de bibliotheek en werd hartelijk ontvangen. Elena gaf een introductie in de collecties, die bestaan uit 500 lopende tijdschriften over kunstgeschiedenis, schilderkunst, plastiek, grafiek, fotografie en antieke kunst. Zeer veel bestand- en tentoonstellingscatalogi, alsmede een verzameling van 35.000 veilingcatalogi die het mogelijk maken dat er uitgebreid onderzoek gedaan kan worden naar kunstenaars, verzamelingen en tentoonstellingen in belangrijke Europese musea, alsmede de verslagen van belangrijke veilinghuizen.
De collectievorming wordt aangestuurd door curatoren van de verschillende kunstdisciplines. Officieel zijn dit er 12, maar binnen hun verantwoordelijkheid zijn regelmatig 2 à 3 projectcoördinatoren werkzaam, die ook zelfstandig collectioneren. Circa 3000 boeken worden per jaar online door Elena aangeschaft. Het totaal aantal boeken is anno 2023 150.000. De boeken worden gecatalogiseerd in HEBUS = Hessisch Bibliothek System. Daarnaast worden de tentoonstellingscatalogi, waarin items worden vermeld uit de collectie van het Städel museum, gecatalogiseerd in Adlib. Grijze literatuur wordt ingevoerd in de OPAC als er informatie is over de artiest. In Invitatie kaarten vind je informatie over de artiesten. Het is soms de enige primaire bron.
Elena onderhoudt een netwerk met 100 partners voor de uitwisseling van catalogi. Dit is een belangrijke collectievorming/dienst voor de curatoren. Het wordt jaarlijks minder. De VS levert geheel geen catalogi meer aan. Elena probeert zoveel mogelijk catalogi te verzamelen en / of te ruilen met Engeland, Israel, Japan en Canada (buiten Europa). Het is veel te veel werk om meer te doen. Elena koopt 10 ebooks per jaar. Het is vooral te duur ivm afname van totale pakketten. Ik heb ook een vraag over het gebruik van termen. Dit is het antwoord van Evelyn: DNB standards and RDA cataloguing – voorbeeld Rudolf Arnheim naast trefwoord Kunstpsychologie een eigen trefwoord voorstellen dat wordt beoordeeld. Ik ben benieuwd naar informatie over de in Nederland bekende kunstenares Evelyn Taocheng Wang. Haar naam komt nog niet voor in de catalogus en wordt vervolgens opgezocht in de website Artists of the world, of in de website van de Library of Congress.
Zie voor meer informatie: https://www.staedelmuseum.de/de/das-staedel/forschung-restaurierung/bibliothek-mediathek
Over termen, een actueel onderwerp mbt inclusie en diversiteit, sprak ik ook met de bibliotheekcollega’s en collega’s van filmgerelateerde collecties van het DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum Frankfurt (www.dff.film; https://www.dff.film/erkunden/archive/bibliothek-textarchiv/ ; https://www.dff.film/erkunden/archive/dff-archivzentrum/) waar ook de andere kerntaken, collectievorming, ontsluiting en beschikbaarstelling aan de orde kwamen. De tijdschriften (70 abonnementen, inclusief nieuwsbrieven) zijn ondergebracht in de Duitse nationale tijdschriften database (https://zdb-katalog.de/index.xhtml). Festivalcatalogi komen binnen via schenkingen en worden voor Europa actief verzameld en voor de wereld, passief. Overtollige boeken worden geruild met universiteiten en als schenking aan docenten aangeboden. Filmproductie-documentatie is heel belangrijk voor het identificeren van unieke filmtitels. De DIFF-collega’s van filmgerelateerde collecties benadrukten sterk het persoonlijk contact met de branche; levende archieven, productie-archieven; studenten Goethe-Universitat. Met andere woorden, investeer in netwerken. Hiermee sluit ik graag dit reisverslag af. Het OKBN-netwerk blijft belangrijk!
Bronnen:
“The fair has created 75 chairs – 75 stories campaign” which will see the Agora at the fair filled with 75 chairs that will lead with individual QR codes to videos of 75 people telling their stories (…)
In 1948 9000 bezoekers.
In 1949 begon de Buchmesse met 205 Duitse Uitgevers
In 2019 300.000 bezoekers en 7500 tentoonstellingen.
In 2022 en 2023 iets meer dan 4000 tentoonstellingen
De beurs lijdt aan long Covid, maar het rechten- en licentiecentrum is weer een vijfde groter dan in 2022 en ook het leespubliek is weer aan het groeien. “Op weg naar genezing”
2. Frankfurter Allgemeine Zeitung mitwoch, 18. Oktober 2023 – Eine Buchmesse in Kriegs- und Krisenzeit / von Andreas Platthaus
Uitnodiging Najaarsbijeenkomst : Verhalen van gebruikers uit de praktijk
Wanneer Vrijdag 3 november 2023, 12.30-18.00u (fysieke bijeenkomst, presentaties zijn ook online te volgen)
Waar RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, Prins Willem-Alexanderhof 5, 2595 BE Den Haag (vlak naast het Centraal Station)
Programma
Hoe maken kunstenaars, ontwerpers, studenten en onderzoekers gebruik van onze bibliotheken, collecties, data en diensten? Wat is hun ‘customer journey’ en welke behoeften ondersteunen we met welke diensten; is er behoefte aan nieuw aanbod? In de Najaarsbijeenkomst belichten verschillende sprekers deze problematiek en is er ruim gelegenheid voor discussie en kennisuitwisseling met collega’s in het vakgebied.
Opgeven
Registratie via info@okbn.nl , graag uiterlijk dinsdag 31 oktober 2023.
Online volgen is ook mogelijk: meldt u daarvoor ook aan, dan ontvangt u de link. De presentaties worden niet opgenomen en kunnen niet terug gekeken worden.
Deelname is gratis mits een OKBN lidmaatschap. U kunt hier lid worden.
Als uw instantie lid is, mag u met meerdere mensen komen. In geval van twijfel, mail ons gerust.

Graag tot ziens op 3 november 2023!
Verslag: UKB Library Basics Pilot (2022/2023)
Verslag: UKB Library Basics Pilot (2022/2023)
In november / december 2022 vond een pilot plaats van een zeer interessante nieuwe cursus: Library Basics.
Aankondiging van Anneke Dirkx, Universiteitsbibliotheek Leiden:
“In de bibliotheken werken veel jonge talentvolle mensen. Meestal zonder bibliotheekopleiding, want die is er niet meer. Nu de laatste medewerkers mét een bibliotheekopleiding onze bibliotheken verlaten, gaat ook hun kennis verloren. Nieuwe medewerkers worden on the job opgeleid, waardoor ze goed ingewerkt zijn in hun specifieke taak en afdeling, maar de context van de bibliotheek missen.
Om nieuwe bibliotheekmedewerkers enige generieke kennis van het bibliotheekwerk te geven is een vierdaagse cursus onder de titel “Library basics” opgezet. In het vervolg van de vierdaagse training is een korte stage voorzien. De vier dagen zijn thematisch ingedeeld:
- Collecties: collectievorming en -ontsluiting, zowel gedrukt als digitaal
- Zoeken en vinden: zoeksystemen en bibliotheeksystemen
- Gebruikers in beeld: gebruikersonderzoek, informatievaardigheid
- Hedendaagse ontwikkelingen: open access, open science
De cursus is opgezet door vertegenwoordigers uit UKB, SHB, WSBW en OKBN. De uitnodiging voor aanmeldingen is via de directies van de bibliotheken verzonden.”
Programma
Het programma bestond uit vier werkdagen college in de Universiteitsbibliotheek Leiden (nov/dec 2022) en drie dagen stage bij een van de aangesloten instituten (jan/feb/mrt 2023), met een terugkom-dag (april 2023) nadien om verslag te doen van onze ervaringen. Het was daarbij nadrukkelijk de bedoeling dat we onderling bij elkaars instituten zouden stage lopen en dat leverde hele nuttige uitwisselingen op.
In total waren er 21 deelnemers, waarvan 7 verbonden aan een HBO-instelling, 10 aan een universiteit, 3 aan museum of andere culturele instelling en 1 van de Koninklijke Bibliotheek.
Dag 1: Collecties: collectievorming en -ontsluiting, zowel gedrukt als digitaal
Over Collectievorming papier, door Lucinda Jones, Hoofd Collecties KB (inmiddels werkzaam bij Erasmus Universiteit)
- Collectievorming hangt af van wat voor soort bibliotheek het is, welk doel de bieb dient en wie de klanten zijn. Je moet heel goed weten wie je gebruikers zijn.
- Binnen UKB (universiteitsbibliotheken en KB samen) zijn er criteria voor bewaren: van alle tijdschriften 1 set en van alle boeken minimaal 2 exemplaren. Van voor 1900 moet er altijd 1 exemplaar bewaard blijven van alles. Thema’s zijn verdeeld over de bibliotheken, zodat de verantwoordelijkheid verspreid is.
- Samenwerking tussen Uni bieb en KB is een mooi begin, meer samenwerking tussen KB en andere typen bibliotheken (hogescholen, musea) zou wenselijk zijn.
- Er is een afspraak tussen uitgevers en KB dat 1 exemplaar van alle Nederlandse/nederlandstalige boeken naar de KB gaan, en die afspraak wordt door de meeste uitgevers trouw nageleefd. Maar het is geen wettelijke verplichting.
- Aanwinsten voor collectie komen uit: aanbod van uitgevers, aanbevelingen van medewerkers en gebruikers, Antiquariaten/veilingen, bruiklenen.
Over Collectievorming e-vormen, door Louise Otting, collectiemanager TU Delft
- TU Delft heeft 45.000 Open Acces Publications, 90.000 e-publicaties, 720.000 papieren boeken, enorm deel digitale tijdschriften, etc.
- Je hebt een specialist nodig binnen de UB die zicht houdt op welke digitale bronnen er aangeschaft moeten worden, hoe, waar en tegen welk bedrag.
- Bijhouden wat er gelezen wordt (kan digitaal vaak bij abonnement in), soms krijgen wetenschappers korting om te publiceren in een journal dat bij de UB is, welke deals gelden bij welke uitgever.
Formele ontsluiting, van kaartcatalogus naar WorldCat, door Anneke Houtkamp, voorm. metadataspecialist van UB UvA
- Spreekt over de historische ontwikkeling van metadata, titelbeschrijfregels, opslagformaten en opslagsystemen en presentatie, conversies (van kaartenbakken naar digitaal) en retroprojecten.
- NB: bibliotheek draait op metadata, zijn het kapitaal.
E-resources ontsluiten, door Steven van Heijningen, UB Leiden
- spreekt over ontsluiten van diverse soorten e-resources, vooral van toepassingen op de grotere universiteitsbibliotheken en minder van toepassing op de kleinere museumbibliotheken
Linked open data, door Peter Verhaar, Universiteit Leiden
- spreekt over de aard van het materiaal (heel divers) en over dat gebruikers ook steeds diverser worden
- grootste uitdaging is gebruikers goed te blijven bedienen
- laat aanwezigen oefeningen doen met URLs en IIIF
Dag 2: Zoeken en vinden: zoeksystemen en bibliotheeksystemen
Erfgoed en digitalisering, door Saskia Scheltjens, Rijksmuseum Research Services, Marco de Niet, UB Leiden, voorm. DEN, RvT Europeana
- spreekt over erfgoed (context en ontwikkeling) en digitalisering en sectorbrede samenwerking
- Opties voor digitaal erfgoed:
- Digitale conversie van analoog materiaal
- Born-digital materiaal verzamelen en mixed media (bijv: performance en video)
- Digitale informatie over collecties en objecten (bijv databases)
- Uitdaging is hoe we de gedigitaliseerde collecties verrijken met gestructureerde semantische verbindingen; om dat te kunnen doen moet je ook je eigen perspectief (zoals een koloniale collectie) kunnen loslaten en andere verbanden kunnen (laten) leggen. De bias van hoe jouw collectie beschreven is, zit natuurlijk overal in, iedereen wordt geleid door de standplaatsgebondenheid.
- Gebruikersgedrag is ook veranderd: digitale ondersteuning van het fysieke object (van databases, apps, VR omgeving etc).
- Netwerk Digitaal Erfgoed: grote kracht is dat het een netwerk is met samenwerking, ook met IT-leveranciers.
- Credo: zichtbaar, bruikbaar, houdbaar
- Je informatie en data ‘open’ maken is niet meer genoeg. Data moet FAIR zijn:
- Findable (url hebben)
- Accessible (toegankelijk online)
- Interopable (gestandaardiseerd zoals je verschillende data kunt verbinden)
- Reusable (herbruikbaar, omdat dat voor onderzoek nodig is)
Zoeksystemen en bibliotheeksystemen, door Ger Potze, beheerde digitale diensten en biebsystemen VU, Bas Vat, divisiemanager bibliotheekprocesondersteuning, UB Leiden
- Open deur maar wel waar: je wilt koppelingen met andere systemen zo makkelijk mogelijk maken.
- open source lijkt leuk, alleen is duur in menskracht
- Er worden diverse systemen gebruikt (VU gebruikt WMS, UB Leiden gebruikt ALMA) voor de verschillende universiteitsbibliotheken, maar aan de gebruikerskant kan alles met WorldCat praten, inclusief interbibliothecair leenverkeer
- Library of Congress gaat beweging maken van MARC-formaat naar BIBFRAME (van kaartenbak naar linked data). Nu is de Library of Congress een voorbeeld, omdat het de grootste bibliotheek ter wereld is, dus gaat gevolgen hebben voor de manier waarop andere bibliotheken met data omgaan. BIBFRAME is door henzelf ontwikkeld, er is veel kritiek op. Maar er wordt wel door andere ontwikkelaars gewerkt aan koppelingen om de manier van BIBFRAME straks te kunnen importeren.
Dag 3: Gebruikers in beeld: gebruikersonderzoek, informatievaardigheid
Informatievaardigheid, door Jos van Helvoort, pens. Haagse Hogeschool
- Het Amerikaanse begrip Information Literacy wordt vertaald als informatievaardigheden (door Boekhorst in 2000), maar daar is discussie over mogelijk. Unesco spreekt sinds 2015 over Media & Information Literacy
- Voor studenten: eerst realiseren dat je informatie moet opzoeken, voordat je begint aan een opdracht (want veel studenten beginnen gewoon ergens). Je moet je altijd eerst inlezen, ongeacht de volgende activiteit.
- Door toenemend internet werd vraag groter naar leren omgaan met verschillende vormen van informatie. Daarmee veranderden onderwijsconcepten: meer leren door zelf opdrachten te maken, zg. zelfregulerend leren.
- Leestip: The Big Six Skills, Eisenberg & Berkowitz, artikel 1990. Gaat over gebruik, zoeken en verwerken van informatie.
Statistieken en benchmarking, door Annuska Graver, werkt bij Ingressus (dienstverlener voor bibliotheken)
- Hoe laat je zien wat de positie is van de bibliotheek binnen het veld, wat doen vergelijkbare bibliotheken? Belang van verantwoording is er altijd: over budget, waarde, impact, rol binnen en buiten de organisatie.
- Impact aantonen voor eenpitter-bibliotheken is lastiger, juist wel belangrijk.
Enquete-instrumenten: LibQual, door Emke van Breugel
- Tool om binnen UB Leiden te meten wat de gebruikers verwachten en hoe ze daar dienstverlening op kunnen afstemmen.
UX-technieken en toepassingen, door Larissa Tijsterman
- UX = User Experience, Is voortgekomen uit internet,waarbij mensen feedback gaven op wat er wel en niet kon
- Binnen bibliotheken is de neiging om veel surveys en enquetes te doen: dat kost veel tijd en gebruikers worden er moe van.
- Wees dapper en stop met de projecten die niet genoeg doen. En doe je gebruikersonderzoek, fail fast and fail often, maak prototypes, en weet dan wat je nodig hebt voor je gebruikers.
Dag 4: Hedendaagse ontwikkelingen: open access, open science
De bibliotheek in context, door Irene Haslinger, directeur van Library TU Delft
- Positie van bibliotheek binnen het instituut waar je inzit
- Zoals 2300 jaar geleden, is de bibliotheek nog steeds een centrale plaats waar kennis gedeeld kan worden, waar inspiratie op basis van historische bronnen aangemoedigd wordt.
- Positionering: hoe kijkt de rest van de organisatie naar ons?
- Bibliotheek TU Delft moet een open, neutrale plek zijn waar iedereen zich welkom voelt.
- Boeken spelen minderwaardige rol, gaat vooral over studieplekken en toegang tot digitale resources
Open science en Open Access, door Jeroen Sondervan & Felix Wijedema, UU Library
- Uitleg over wat open science allemaal behelst, waarom er enorme kosten bij komen kijken en wat het ideaalplaatje is.
Open educational resources, door Leendert Jan Wieberdink, informatiespecialist HU bibliotheek
- Vrij toegankelijke digitale materialen beschikbaar voor hergebruik in het onderwijs
- Toestemming en voorwaarden voor hergebruik zijn geregeld in licenties
- Met een Creative Commens licentie heb je allerlei open vormen gedekt: daarmee kan de gebruiker de presentatie/tool/lesmateriaal hergebruiken. Dat kan makkelijk: je hoeft alleen een afbeelding van de licentie (CC By of andere vormen van CC licentie) in je document te plakken. Wordt alleen niet gecontroleerd, dus dat moet je dan zelf doen, als je wilt. Maar het geeft je wel rechten als iemand met je materiaal aan de haal gaat.
Stage
Lidwien Nielander, de bibliothecaris van Stroom Den Haag, kwam 3 dagen meelopen in het Centraal Museum. Ikzelf ging 2 dagen naar het Rijksmuseum Amsterdam. Beide ervaringen waren bijzonder nuttig, omdat Lidwien en ik allebei, als eenpitters, soms tegen zaken aanlopen die we niet kunnen bespreken met collega’s binnen ons eigen instituut. Tijdens de stagedagen waren er afspraken met andere medewerkers binnen de instituten, zoals bijvoorbeeld de applicatiebeheerders van de bibliotheekcatalogus.

Tot slot
Als nieuwe verantwoordelijke voor de museumbibliotheek van het Centraal Museum in Utrecht (sinds augustus 2021), was ik heel blij dat ik de tijd kreeg om mee te doen aan deze pilot. Ik ben een kunsthistoricus en heb gewerkt als registrar en collectiebeheerder en alhoewel ik zelf een fervent lezer ben, heb ik geen bibliotheek-opleiding. De cursus was een zeer welkome aanvulling op mijn dagelijkse werk en ik heb er ideeën opgedaan waarmee ik de komende jaren vooruit kan, op het gebied van catalogisatie, ontsluiting en bedienen van bezoekers.
De feedback over deze eerste cursus was zo positief dat de VOGIN met steun van het UKB, SHB, WSWB en OKBN besloot om een nieuwe editie op te zetten. Deze gaat door van november 2023 tot februari 2024. De opzet is dezelfde, 5 dagen presentaties door mensen uit het werkveld en 2 dagen stage. De kostprijs ligt nu wel iets hoger, €920 per deelnemer. De deelnemers komen grotendeels uit de reservelijsten van de eerste editie. Het is nu al duidelijk dat er ook een derde editie komt. Daar zal de inschrijving wel weer worden open gesteld voor iedereen die interesse heeft om hieraan deel te nemen.
2023 Voorjaarsbijeenkomst: Collectievorming, -beleid en -ontwikkeling
Wanneer Donderdag 30 maart, 13.00-17.00u (fysieke bijeenkomst)
Waar Centraal Museum, Agnietenstraat 1, Utrecht

Programma

Introductie
De kern van elke bibliotheek is een collectie die bedoeld is voor gebruikers. De collectie en hoe deze gevormd is en wordt, geeft onvermijdelijk ook de visie weer van een instelling. Wat vond men belangrijk, wat wou men delen met anderen, wat viel er buiten de boot. Bij het verzamelen heeft men altijd gebruikers op het oog.
De kunstbibliothecarissen vandaag werken met collecties die doorgaans een lange geschiedenis hebben, waarbij vaak de bibliotheek de enige poort vormde tot een ruimere wereld van kennis en informatie. Dit doen ze echter niet langer meer alleen. Afspraken rond collectievorming zijn niet nieuw. Sterker nog, vroeger waren ze levendiger dan nu. Waarom is dat eigenlijk zo? Hoe verhouden bibliotheken zich tot elkaar? En waarom wordt daar zo weinig over gesproken? Zijn er uitdagingen die we beter samen zouden aangaan? Of is het meer te verantwoorden om blijvend te redeneren vanuit de eigen noden alleen?
Op deze bijeenkomst hebben diverse bibliotheken hun collectiebeleid voorgesteld. Sommige zijn nieuw en formeel, andere zitten nog volop in ontwikkeling of zijn louter informeel omdat er zo veel verandert. Deze bijeenkomst kan gezien worden als een startschot om verdere samenwerking op het gebied van collectievorming binnen het OKBN te stimuleren.
Verslag
Marije Verduijn, Hoofd Collectiebeheer Centraal Museum, heet alle aanwezigen hartelijk welkom. Aangezien Marije oorspronkelijk zelf is begonnen bij het Centraal Museum in de museumbibliotheek, draagt zij het OKBN een warm hart toe en wenst ze ons veel succes met het mooie programma.

Anna Rademakers, voorzitter OKBN, Collectiespecialist Cultuurgeschiedenis KB, opent het programma.
Saskia Scheltjens, Hoofd Research Services Departement & Hoofdbibliothecaris Rijksmuseum Amsterdam, geeft een presentatie over Collectieve collectievorming bij kunstbibliotheken, met theoretische achtergrond over de ins en outs van samenwerking, en een inkijkje in de geschiedenis van het OKBN. Vanaf het begin is OKBN bedoeld als een organisatie om samenwerking tussen kunstbibliotheken te vergroten. Coördinatie van de collectievorming in de verschillende aangesloten bibliotheken is daarbij altijd een aandachtspunt geweest. De presentatie roept op tot een actievere focus op samenwerking, met afstemming van collecties op landelijk niveau en gedeelte dienstverlening op lokaal niveau. Presentatie hieronder.
Ramses van Bragt vertelt over het Collectiebeleid bij RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis: wat er verworven wordt, wat er behouden wordt voor de (digitale) toekomst. Vanaf 2028 gaat het RKD mogelijk naar een nieuwe locatie, wat veel werkzaamheden met zich meebrengt aangezien er dan 15,5 strekkende kilometer aan analoog materiaal mee gaat. Ook wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een digitaal Huis voor de Kunstgeschiedenis. Het RKD gaat het Collectieplan (dat uit 2018 stamt) actualiseren en is actief bezig met de waarderingsmethodiek (voor huidige collectie en aanwinsten) en wil graag meer samenwerking zoeken met andere instituten. Tot slot vertelt Ramses over de digitale transitie en de uitdagingen die daar liggen, met name in het duurzaam bewaren van informatie zoals veilingcatalogi, die tegenwoordig vaak alleen als website beschikbaar zijn en door de veilinghuizen zelf niet, of niet altijd, worden bewaard. Ook in het bewaren en ontsluiten van tijdschriften en e-books liggen grote uitdagingen, omdat informatie achter een betalingsmuur kan liggen, of onbeschikbaar kan worden als de pakketten van digitale aanbieders veranderen. Presentatie hieronder.
Anna Rademakers vervangt spreker Maarten Herlien, helaas verhinderd door ziekte, met een presentatie over Collectievorming bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Het strategisch collectieplan is een 4-jarig terugkerend beleidsplan waarin beschreven wordt welke collecties op welke manier worden verzameld. Het verzameldoel van de KB is, als nationale bibliotheek, bijzonder breed: het verzamelen van “iedere samenhangende teksteenheid die in of over Nederland openbaar is gemaakt”. Er wordt daarbij hard gewerkt aan (digitale) ontsluiting van alle vormen van informatie, van kranten tot middeleeuwse handschriften. Presentatie hieronder.
Plan inmiddels gepubliceerd op website KB: https://www.kb.nl/sites/default/files/documents/kb_beleidsplan2326_digitaaltoegankelijk.pdf
Wilma Knol, Senior Information Specialist, Willem de Kooning Academy Rotterdam geeft een presentatie over collectievorming in het hoger kunstonderwijs, gebaseerd op gegevens van Rijksakademie van beeldende kunsten, Academie van Bouwkunst, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, Avans Hogeschool en Willem de Kooning Academy. Het hoger kunstonderwijs richt zich met name op de curricula van de opleidingen en de ontwikkelingen van de kunst- en ontwerpdisciplines, zonder afstemming met andere (kunst)instituten. De nadruk ligt op het papieren boek, minder op digitale materialen. KABK werkt met een bibliotheekcommissie, bij ander academies wordt via informele weg collectiebeleid gemaakt. Presentatie hieronder.
Alex Alsemgeest, conservator Bibliotheekcollecties van het Rijksmuseum, spreekt een inspirerende lezing uit naar aanleiding van een beroemd kort verhaal van Tolstoj: ‘heeft een mens veel land nodig?’ Een boer krijgt van de tsaar de kans om zijn land uit te breiden. Al het lan waarvan hij de omtrek kan belopen voor zonsondergang, is zijn nieuwe eigendom. De man gaat gretig op weg, maar vraagt zich onderweg of hij niet teveel land heeft geambieerd. Net voor zonsondergang is hij terug op het afgesproken startpunt, waar hij overlijdt door pure vermoeidheid. Het enige land dat hij krijgt, is zijn graf. Het verhaal kan gezien worden als een pleidooi om vooral niet alles zelf te willen doen, maar juist de samenwerking op te zoeken.
Op een later moment volgt communicatie over het hernieuwde collectiebeleid van de Rijksmuseum Research Services, die plannen mogen op deze bijeenkomst nog niet extern gedeeld worden.
Catharina van Daalen, medewerker Bibliotheek & Documentatie, geeft een presentatie over het collectiebeleid van de Centraal Museum bibliotheek. Deze bibliotheek heeft zij sinds 2021 onder haar hoede en er werd veel achterstallig onderhoud aangetroffen. Met de kerntaken van een bibliotheek in gedachten (Collectionere, Catalogiseren, Ordenen, Ontsluiten) wordt er gewerkt aan opschonen van alle holdings, en beter toegankelijk maken van de verzamelde informatie. Het collectiebeleid van het Centraal Museum is toegespitst op het ondersteunen van onderzoek naar de museale collectie, en het bewaren van documentatie rondom die collectie. Daarmee is deze afdeling bibliotheek en archief tegelijk. Presentatie hieronder.
Discussie:
met behulp van Mentimeter werd er een discussie gevoerd over collectieplannen en holdings, gemodereerd door Saskia Scheltjens en Jantiene van Elk.
Rondleiding bibliotheek Centraal Museum:
Catharina gaf tot slot een rondleiding door de museumbibliotheek, waar nog veel uitdagingen liggen in het opruimen en catalogiseren van achterstallige publicaties.

ARLIS/NA Distinguished Service Award: Call for Nominations (Deadline: December 23, 2022)
Dear Colleagues,
The ARLIS/NA Distinguished Service Award recognizes an individual whose exemplary service in art librarianship, visual resources professions, or a related field, has made an outstanding national or international contribution to art information.
The conferring of this award is one of ARLIS/NA’s most joyous and venerable traditions. If you know someone deserving of this honor, please consider submitting a nomination.
Individuals nominated should have distinguished themselves in at least two of the following ways:
• Active participation, advocacy, or leadership in ARLIS/NA or related organizations.
• Service to a library or visual resource collection in a manner consistent with the highest standards of the field. These standards may be met in a variety of ways, including activity that involves exceptional creativity, innovation, intellectual or moral courage, leadership, and/or scholarship.
• Outstanding research and/or publication in any media or format that contributes to the further understanding and development of art information, art librarianship, or visual collections management.
• Outstanding and sustained performance as a teacher in the field of art librarianship, visual resources professions, or a closely related field.
• Outstanding work in diversity, equity, inclusion, and/or social justice that contributes to the development of art information, art librarianship or visual collections management.
Recipients need not be members of ARLIS/NA. The award may be given posthumously. Current members of the Executive Board and previous recipients of the award are not eligible for nomination.
Procedures for submissions and detailed information are outlined on the ARLIS/NA website under the Distinguished Service Award page, http://arlisna.org/about/awards-honors/66-dsa.
The deadline to submit nominations for the 2022 ARLIS/NA Distinguished Service Award is December 23, 2022.
Nomination packets must be emailed to the Chair of the subcommittee by the close of business on that date: Katie Keller, kkeller@stanford.edu. All nomination materials must be submitted as digital files.
If you have any questions about the award, please be in touch with any of the committee members who may assist you. When planning or putting together a nomination submission, please contact the Chair so she is aware of your efforts and can facilitate the process.
ARLIS/NA Distinguished Service Award Subcommittee
Andi Back, aback@ku.edu
Rebecca Friedman, rfriedma@princeton.edu
Laura Graveline, laura.k.graveline@dartmouth.edu
Lori Salmon, lori.salmon@nyu.edu
Katharine A. Keller (Chair), kkeller@stanford.edu
Uitnodiging: Najaarsbijeenkomst OKBN & WSWB: ‘Personeel, vakkennis, bibliotheekopleidingen’
Datum en tijd: dinsdag 11 oktober, 14.00u – ca. 17.00u
Plaats: Protestantse Theologische Universiteit (PThU), De Boelelaan 1105, Amsterdam. Eerste verdieping, zaal 2. Klik hier voor een routebeschrijving. (Online deelnemen is ook mogelijk)
Binnen het UKB werd een half jaar geleden een werkgroep Library Basics opgericht met de vraag een pilot te ontwikkelen rond een mogelijk in-house cursusprogramma dat bedoeld is voor nieuwe medewerkers van wetenschappelijke bibliotheken die geen echte bibliotheekkennis hebben. Namens de Werkgroep Wetenschappelijke Speciale Bibliotheken (WSWB) en het Overleg Kunst(historische) bibliotheken Nederland (OKBN) nam Saskia Scheltjens hieraan deel.
Deze gedeelde najaarsbijeenkomst van de WSWB en het OKBN staat in het teken van dit thema en heeft als titel: ‘Personeel, vakkennis, bibliotheekopleidingen’. Saskia Scheltjens zal het programma van de pilot voorstellen, en Frank Huysmans, hoogleraar aan de UvA op de leerstoel ‘Informatiesamenleving, in het bijzonder de transformatie van openbare bibliotheken’ zal de geschiedenis en de problematiek van de bibliotheekopleidingen in Nederland toelichten. Vervolgens is er een uitgebreide nabespreking.
We sluiten af met een netwerkborrel waarbij de leden van de beide organisaties ook elkaar beter kunnen leren kennen.
Programma:
13.30 uur: inloop voor OKBN leden (WSWB begint eerder met een eigen
verenigingsdeel)
14.00 uur: “Personeel, vakkennis, opleidingen in speciale wetenschappelijke
bibliotheken”, met bijdragen van Saskia Scheltjens en Frank Huysmans
15.15 uur: korte koffiepauze
15.30 uur: discussie naar aanleiding van de lezingen en de reacties op de
rondgestuurde vragenlijst
16.30 uur: afsluiting en ruimte voor informele ontmoeting tijdens de borrel
Aanmelden (zowel voor fysieke als online deelname):
Graag aanmelden via het emailadres: info@okbn.nl.
In verband met de catering willen we graag uiterlijk donderdag 29 september a.s. weten hoeveel mensen de bijeenkomst fysiek willen bijwonen.
Ter voorbereiding op de bijeenkomst willen we je vragen vast na te denken over de volgende vragen:
- Wat zijn je ervaringen met het aantrekken van nieuwe medewerkers voor bibliotheekwerkzaamheden?
- Reageren voldoende mensen met een bibliotheekopleiding (HBO/MBO/GO) op een vacature waarvoor die opleiding gevraagd wordt?
- Is er voldoende tijd en kennis om nieuwe collega’s in te werken?
- Wordt kennis over bibliotheekwerkzaamheden vastgelegd en gedeeld, bijvoorbeeld in de vorm van werkbeschrijvingen?
Schriftelijke reacties zijn welkom via info@okbn.nl. Je mag je antwoorden ook bewaren voor tijdens de bijeenkomst. Overige opmerkingen en vragen over dit onderwerp zijn natuurlijk ook welkom.
Kort voor de bijeenkomst ontvangen jullie de link voor online deelname en een overzicht van de ontvangen reacties op bovenstaande vragen.
We hopen jullie te ontmoeten op 11 oktober!
Hartelijke groet,
namens het OKBN-bestuur en onze WSWB-collega’s,
Anna Rademakers
voorzitter OKBN
Bezoek aan de ARLIS Conferentie in Chicago 2022 / Michiel Nijhoff

Inleiding
Mede dankzij de toekenning van de reisbeurs van OKBN kon ik in april 2022 de ARLIS/NA (Art Libraries Society/North America) conferentie in Chicago bezoeken. De eerste werkelijke in situ conferentie in drie jaar, bovendien een jubileumjaar voor ARLIS/NA: de vereniging werd 50 jaar geleden opgericht. Het zou voor mij de laatste ARLIS/NA conferentie zijn die ik zou bijwonen als werkend bibliothecaris. In november dit jaar zet ik een punt achter mijn loopbaan.
De zustervereniging van OKBN is wel een heel erg veel grotere zus. ARLIS/NA telt bijna 1500 leden, tegenover de ruim 60 leden van OKBN. Vandaar dat ik ook indertijd als voorzitter van OKBN veel heb gekeken naar en geleerd van de professionele organisatie die ARLIS/NA is. Ik heb veel van hun jaarlijkse conferenties bijgewoond, daar ook regelmatig mogen spreken, en zo ook veel van de VS gezien. Van New York, Boston en Washington aan de Oostkust tot Seattle en Pasadena aan de Westkust, Denver in Colorado, en Atlanta, New Orleans en Houston in het zuiden. Uit al die streken heb ik mensen uit het vak leren kennen, en op de grotere conferenties in de grotere steden ook bezoekers uit Latijns Amerika en Europa.
In 2003 vroeg ARLIS/NA of er niet een Europese conferentie kon komen, zodat de collega’s uit de States een centrale ontmoetingsplaats daar zouden hebben. In Berlijn overlegden we toen met de hoofden van een aantal Europese verenigingen en kwamen tot de slotsom dat dat organisatorisch en financieel niet haalbaar zou zijn. Ik heb toen voorgesteld om elke zoveel jaar een gastbezoek voor de Amerikanen te regelen, en zo mocht Nederland en OKBN de rij openen met een bezoek van een vijftiental Amerikaanse kunstbibliothecarissen aan Nederland in 2007. We hebben toen vanuit OKBN een gevarieerd programma verzorgd met als uitvalsbasis Amsterdam. Ook een herhaling daarvan in 2017 was een groot succes, en ik word er nog regelmatig op aangesproken door deelnemers aan één van die bezoeken. Vanwege het volle programma en de regelmatige verplaatsingen te voet en per openbaar vervoer hoorde ik van één der participanten de opmerking: ‘it was a great programme, a kind of cultural death march’. Dat programma van studiereizen is voortgezet via de International Relations Committee van ARLIS/NA, en heeft naast veel Europese landen later ook reizen naar Latijns Amerika en Azië behelst.
Ik ben altijd weer verbaasd en vol bewondering over de manier waarop Amerikanen zich kunnen presenteren in panels en in lezingen. Dat alleen al is de moeite van het bijwonen van zo’n evenement waard, maar ook de enorme rijkdom aan bibliotheekcollecties is soms jaloers makend. En dat terwijl we in Nederland nou niet direct onderbedeeld zijn wat dat betreft. Op het eerste gezicht is ook de mogelijkheid carrière te maken in het vak in de VS veel groter dan bij ons. Daarover raakte ik in Chicago in gesprek met iemand, die me zei, ja dat lijkt wel zo, en misschien is het ook zo, maar dat betekent wel dat ik om een interessantere baan te krijgen met vrouw en kinderen zou moeten verhuizen van New York naar Los Angeles. En ja, dat is hetzelfde land, maar zou voor jou betekenen dat je van Amsterdam naar Zuid Italië moest verkassen. Dat klopt natuurlijk, maar niettemin zijn er ook in een kleiner geografisch gebied ontegenzeggelijk meer carrière mogelijkheden voor kunstbibliothecarissen dan binnen Nederland. Binnen het stedelijke gebied van New York, qua oppervlakte en inwonertal te vergelijken met Nederland zijn veel meer kunstbibliotheken dan bij ons, en veel daarvan tellen ook echt meer medewerkers dan de wat karig bedeelde bibliotheken in ons land.
Frank lloyd Wright
Omdat ik vermoedde dat het wel eens lang zou kunnen duren voordat ik weer naar de VS zou reizen besloot ik een paar dagen eigen tijd te plakken aan dit officiële bezoek. Eén van mijn helden op architectuurgebied is Frank Lloyd Wright. Hij wordt wel als één van de grote drie van de 20e eeuwse architectuur genoemd, naast Le Corbusier en Rem Koolhaas. Op deze rangschikking is misschien veel aan te merken, maar wat zeker is, is dat deze drie veel invloed hebben (gehad), niet alleen door hun gebouwen, maar ook door hun theoretische werk.
Frank Lloyd Wright’s (1867-1956) bekendste gebouwen zijn Falling Water in Pennsylvania en het Guggenheim Museum in New York. Hij begon zijn carrière echter in Chicago, waar hij vooral in Oak Park, een voorstad van Chicago, vele villa’s bouwde, in een stijl die wel de Prairie School genoemd wordt. Twee uur rijden ten noord westen van Chicago, stichtte hij Taliesin. Een leefgemeenschap die tegelijkertijd ontwerpstudio, woonhuis, en boerenbedrijf was. Ik las al eerder de roman The women van T. Coraghessan Boyle (1), die het leven van FLW beschrijft gezien door de bril van de vier achtereenvolgende vrouwen in zijn leven. Zijn eerste echtgenote met wie hij in Chicago woonde en zes kinderen kreeg, de vrouw voor wie hij haar verliet, Mamie, met wie hij een spraakmakende en scandaleuze verhouding begon, en die in het door hen begonnen Taliesin op gruwelijke wijze vermoord werd; de actrice Myriam, een vechthuwelijk, en de Russische Ogylvanna, met wie hij de rest van zijn leven sleet en die zijn erfenis bewaakte. Met haar stichtte hij ook Taliesin West, in de woestijn van New Mexico. De vijfde, of misschien eerder en zeker letterlijk de eerste vrouw in zijn leven was zijn moeder, die volgens biografe, Meryle Secrest een alles bepalende rol in zijn leven speelde(2). FLW was van grote invloed wereldwijd (ook in Azië, getuige het enorme Tokyo Imperial Hotel, dat zware aardbevingen doorstond, maar in 1967 gesloopt werd, en vervangen door een nondescript glazen gebouw.



Tokyo Imperial Hotel
Ook Nederlandse architecten en meubelontwerpers zijn schatplichtig geweest aan FLW. Berlage reisde in 1911 door de VS en bestudeerde daar het werk van Sullivan en Richardson, maar vooral van Wright. Na terugkeer hield hij daarover lezingen in Nederland en Duitsland. Het tijdschrift Wendingen besteedde maar liefst vijf nummers aan zijn werk. De Nederlands architect H.T. Wijdeveld, oprichter en redacteur van Wendingen werd gevraagd door FLW om naar Taliesin te komen en zijn assistent te worden. Dat weigerde Wijdeveld. Tijdens het lezen van FWL’s biografie begon ik een behoorlijke hekel te krijgen aan het geposeer en de ijdelheid van de meester, zijn gemanipuleer en ellebogengedrag, maar wat hij over Wijdeveld, een man met een groot ego (een bundeling van zijn teksten, verschenen toen hij 101 jaar werd, is getiteld: Mijn eerste eeuw) zegt, nam me dan toch wel weer voor hem in. Geparafraseerd en vertaald luidde dat: ‘misschien is het wel goed dat die samenwerking niet is doorgegaan, omdat deze man een nog grotere egoïst is dan ik’. In 1931 wijdde het Stedelijk Museum een tentoonstelling aan FLW, de eerste Europeesche tentoonstelling, zoals de titel luidde. In 1975 vond een reeks tentoonstellingen plaats in vier grote Nederlandse musea, over De Amsterdamse School, Net Nieuwe Bouwen, Berlage, en Americana, die laatste vooral ook over FLWs invloed op Nederlandse architectuur. En nog steeds is die invloed waarneembaar, soms in tamelijk schaamteloze copieën of semicopieën van zijn werk.

Affiche FLW tentoonstelling Stedelijk Museum 1931

Nederland 2015? Kabaz Atelier

Robie House 1909
Taliesin
Taliesin ligt in Wisconsin, iets ten westen van Madison, de hoofdstad van de staat. Madison is – voor Amerikaanse begrippen – een mooie stad, gelegen aan een aantal meren, en één van de wat linksere plekken in het land. Er is een grote universiteit, fijne tweedehands en eerstehands boekwinkels, aardige restaurants, en het is de plek waar Otis Redding omkwam toen zijn vliegtuigje neerstortte in één van die meren. In het Monona Center and Convention Center één van FLWs laatste en minst geslaagde creaties bevindt zich een gedenkplaat. Toch een mooie plek: ‘sitting on the dock of the bay…’

Otis Redding Memorial
Ik verbleef er in een goedkoop motel, dat er zo één bleek te zijn als geschetst in de film The Florida Project. In die film is het motel in kwestie nog in roze geschilderd en gelegen in een zonnige omgeving, hier echter was het koud en grijs. Zo’n motel vol met dakloze families die op één kamer wonen, Crystal Meth gebruikers en anderen die aan de onderkant van de samenleving verkeren.

Een enorm contrast met de grauwe wereld van armoede is het idyllische Taliesin, een uurtje rijden van Madison. Taliesin ligt in een prachtige vallei, aan de Wisconsin River, dicht bij het plaatsje Spring Green. Golvende heuvels, bossen, mooie houten boerderijen en exotische plaatsnamen als Palmyra, Baraboo, Eau Claire, Oxford, London (population 476) en Barneveld (population 19.346). Je wordt vanuit een bezoekerscentrum aan de rivier met een busje naar het hoofdcomplex gebracht, en krijgt daar een guided tour. Ik vond het één van de mooiste gebouwen die ik ooit heb gezien. Het ligt ín het landschap, veel horizontale lijnen, natuurlijke materialen, en het is geheel in harmonie met het omliggende – gedeeltelijk ook door FWL vormgegeven – landschap In de tijd waarin het gebouwd werd functioneerde een groot gedeelte ervan ook werkelijk als boerderij. Wright kwam zelf uit een Welshe familie van boeren en dominees. De meubels en de inrichting van de ruimtes waar je naar binnen kunt, het atelier en FLW’s woonhuis, zijn van fundament tot stopcontact door hem zelf ontworpen. Hij hechtte ontzettend aan lichtval en atmosfeer en arrangeerde liefst zelf bloemstukken en de presentatie van zijn vooral Japanse kunstvoorwerpen. Bij het zien van zijn meubels wordt het je meteen duidelijk hoe schatplichtig Rietveld bijvoorbeeld aan hem geweest is. Favoriete ‘trucs’ zijn het donker en laag maken van de toegang tot een ruimte, en op het moment dat je dan de kamer zelf binnenkomt is die hoger en licht. Op allerlei plekken is bewust gewerkt aan het juiste uitzicht, door een raam zus of zo te plaatsen, een bepaald formaat te geven, hoekstijlen bij ramen weg te laten en materiaalgebruik aan het beoogde effect aan te passen. Veel materialen zijn ook de lokaal gewonnen zandsteen, hout, leem en kalk met zand van de Wisconsin River erdoor.
Wat je nu ziet is niet het oorspronkelijke complex. Daarvan brandde hele stukken af in 1904 bij de gruwelijke moordpartij, waarbij FLW’s tweede vrouw, Mamie, haar kinderen en enkele medewerkers van FLW, door de majordomus in een vlaag van waanzin werden afgeslacht.

Doorkijkje naar voormalige stallen

Het atelier

De woonruimte

Vloer extra gelakt om licht te weerspiegelen
Nu echt terug naar Chicago
Ik reed in het besneeuwde landschap terug naar Chicago via Racine, gelegen aan Lake Michigan, waar óók enkele beroemde creaties van FLW te zien zijn, te weten het Johnson Wax hoofdkantoor en de universiteit. Als student werkte ik bij Johnson Wax in Mijdrecht, en daar zag ik voor het eerst foto’s van het beroemde hoofdkantoor. Het weer was echter zó guur en grauw, en de autorit kostte zoveel meer tijd dan gepland, dat ik slechts een blik van buiten op de gebouwen wierp, en de later op de dag geplande tour afzegde.

Johnson Wax Building(s)

Kenosha Lake Michigan
Van Racine naar Chicago rijd je langs het meer, Lake Michigan, één van de Grote Meren waar ook Chicago aan ligt, via plaatsen als Kenosha en Zion. Hoe liefelijk en idyllisch het platteland was, zo lelijk en luid wordt hier de omgeving.
In Chicago aangekomen leverde ik m’n huurauto in en zocht m’n hotel op. Dat was niet het Hyatt Regency Hotel waar de conferentie plaatsvond omdat dat, ondanks de steun van OKBN, voor mijn portemonnee wat heftig was. Ik vond een erg prettig verblijf elders downtown met vanuit mijn kamer een uitzicht op het Art Institute Chicago.

Art Institute, aan het einde van de verlichte straat
Ik kwam op een zondag aan, en downtown was uitgestorven, het was erg koud, grijs, en winderig, en er leek nergens enig vermaak te zijn. Daarvoor was ik trouwens ook te moe. De volgende dag nam Daniel Starr, een vriend, en voormalig bibliothecaris bij MOMA en het Metropolitan, tevens ex president van ARLIS/NA, me mee op een wandeling door de stad, die hij als geboren Chicagoan, goed kent. Vooral in de wintermaanden speelt veel van het leven zich af in de lobbies van de vaak prachtige 19e en begin 20e eeuwse wolkenkrabbers. Je komt de lobby binnen, ziet een enorm chique entree met veel koper, goud en ornament, en denkt dan, hier mag ik niet naar binnen. Toch blijkt daar dan een food court of een cafe te zijn.

Eén van de weelderige interieurs
Uit de mist doemde ineens een groot mysterieus gebouw op, met enorme ornamentale beesten op de gevel. Een 19e eeuws station? Een concerthal? Het bleek de nieuwe openbare bibliotheek, de Harold Washington Library in postmoderne stijl van Thomas Beeby te zijn. Van buiten een ontzettend indrukwekkend gebouw. Een bezoek binnen, op een later tijdstip, was wat teleurstellend. De grandeur die het van buiten uitstraalt werd wat teniet gedaan door een wat hokkerig interieur met lage zolderingen.

Thomas Beeby 1991 Harold Washington Library
De maandagmiddag liep ik door Oak Park, om alle FLW villa’s en gebouwen daar te bekijken. Het is een chique wijk (Ernest Hemmingway werd er geboren) waar veel villa’s staan die door FLW ontworpen zijn. Ook zijn atelierwoning is daar te bezoeken, en de Unity Temple, een uit betonnen rechthoeken bestaand gebouw. Verschil met Aerdenhout of Bloemendaal is dat de prachtige huizen op een relatief klein perceel staan, en niet achter heggen en struikgewas verborgen zijn, alsof men wil zeggen: ‘kijk, ik ben rijk, en dit huis kan ik me veroorloven’. De schaal van de stad overrompelde me toch weer, zoals altijd in de VS. Van te voren kijk je op de kaart, probeert afstanden in te schatten en gaat welgemutst op stap. ‘Ach die drie blokken naar de metro loop ik wel even..’ die blokken zijn dan elk een mijl, en aan het eind van de dag ben je uitgeput. Oak Park is per subway meer dan een half uur van Downtown. Downtown, of The Loop, heeft zijn eigen subwaysysteem. Heel slim, alle lijnen die naar de verre buitenwijken lopen, maken een rondje, een ‘loop’, over een elevated line, zodat er ook in de binnenstad openbaar vervoer is.

Unity Temple (1904)

Entree van één van de villa’s

Woonhuis en studio van FWL
’s-Avonds at ik met Daniel’s familie in Pilsen, een veel armere buitenwijk, en zijn broer nam ons mee op een autotochtje door de ‘spread’ van suburbia, met onder andere Ukranian Village. Van oudsher zijn er in Chicago veel emigranten uit Oost-Europa gekomen, Tsjechen, Litauwers, Polen, Oekraïeners en hier en daar is de koepel van een orthodoxe kerk te bespeuren, maar er zijn ook Griekse en Mexicaanse buurten. Opvallend in Ukranian Village is het grote aantal uit baksteen opgetrokken huizen. Vaak met tamelijk massieve ‘porches’. Chicago stad telt bijna 3.000.000 inwoners, groter Chicago (zeg een straal van 15 kilometer rond de stad) 9.000.000. Het is na New York en Los Angeles de derde stad in de VS.

FATSO’S Last Stand, voor de liefhebber van een ouderwetse vette hap, waaronder de auteur dezes
Dinsdag begon de conferentie.. Ik ontmoette in het Hyatt Regency allerlei oude bekenden uit de VS, en ook mijn Nederlandse collega’s Saskia Scheltjens, en Alex van Alsemgeest, de opvolger van Geert-Jan Koot bij het Rijksmuseum. Wij drieën blijken de enige Nederlandse deelnemers te zijn (naast de mensen van Erasmus, die de trouwste vertegenwoordigers van ons land op de beurs zijn). Het valt op dat er sowieso weinig niet-Amerikanen op het congres zijn.
Ik ga hier geen verslag doen van alle lezingen en sessies, die zijn later ook te vinden in het congresverslag. De lezingen over digital art history leken me interessant. Vooral die van Paul Jakot, die wat mij betreft key note speaker op het congres had mogen zijn, was dat ook werkelijk. Hij beschreef hoe kunstgeschiedenis door allerlei digitale bronnen te koppelen een stuk meer diepte krijgt. In zijn lezing ‘Visible and invisible histories’ belichtte hij de rol van slavenwerk van gevangenen uit concentratiekampen bij grote ideologisch getinte bouwprojecten van de Nazis. Uit oral history van overlevenden was vaak bekend dat zij ‘aan een enorm bouwproject’ hadden gewerkt. Maar wát dat was wisten de slachtoffers vaak niet. Als voorbeeld gaf hij de bouw in de historische binnenstad van Krakow. Daarbij kwam tussen neus en lippen nog ter sprake dat de ontwerper van Auschwitz aan het Bauhaus was opgeleid. Culturele genocide werd hier dus gecombineerd met politieke ideologie. Digitale data maken de visualisatie daarvan mogelijk. Wat Jakot beschrijft is dus eigenlijk een illustratie van wat wij vroeger de marxistische benadering van kunstgeschiedenis noemden, maar uiteraard zijn er ook heel andere koppelingen met databestanden mogelijk . De overige lezingen onder de brede noemers digital art history vond ik een stuk minder interessant.
Een ander serie sessies die ik bijwoonde waren die overbeelddatabanken. Omdat we bij het Stedelijk aan het bekijken zijn hoe we ons enorme beeldarchief digitaal gaan beheren in een gecontroleerde omgeving leek het me goed hier mijn oor te luisteren te leggen. Er werd een aantal projecten beschreven, veelal samenwerkingen van universitaire collecties zoas die in Amherst, Mass., Collections Database (fivecolleges.edu) en een project van Yale YCBA Collections Search (yale.edu) . Op zich mooi om te zien, maar niet anders dan verstandig georganiseerde samenwerkingen van zowel data uit de collectiedatabases als het bijbehorende beeldmateriaal. De toegang tot de Northwestern Universities’collecties waarin allerlei archiefcollecties en beeldbestanden van de NWU in Chicago ontsloten zijn vond ik ook indrukwekkend: van John Cage manuscripten tot de foto’s van de Obama Presidential Library. Digital Collections: Libraries – Northwestern University De bijzonderste presentatie op dit gebied was wat mij betreft echter het verhaal van Carol Ng-He ; Building a trans-national database for dispersed Chinese art objects (DCADP). Zij vertelde hoe gepoogd wordt om de uit hun context gehaalde en over de wereld verspreid geraakte objecten uit Chinese tempels op digitale wijze bij elkaar gebracht worden en weer in context geplaatst. Bij uitstek een project dat op beeld gericht is. Een combinatie van tekeningen, scans, foto’s van originelen moet die samenhang weer tonen. Bijkomende complicatie is uiteraard het beschikbaar en toegankelijk maken in zowel Engels als Chinees van bronnenmateriaal. Digital Collections: Libraries – Northwestern University .
In de slotsessie van de conferentie was er aandacht voor het 50jarig bestaan van ARLIS/NA, indertijd opgericht naar voorbeeld van ARLIS/UK. Bij de oprichting van OKBN/ARLIS/NL, nu toch ook 40 jaar geleden, werd uiteraard ook naar deze twee voorbeelden gekeken. De opgehaalde herinneringen door vier panelleden waren voor een buitenstaander niet echt heel boeiend. Weinig helikopterblik/analyse. Een tikkeltje teleurstellend vond ik dit wel. De key note speaker was de uit Chicago afkomstigerchitect Carol Ross Barney, die het meest bekendheid verwierf met de Chicago Riverwalk. In haar toespraak belichtte ze de geschiedenis van Chicago’s Chicago River. Chicago werd groot doordat het gunstig gelegen was aan het Lake Michigan en via de Chicago River verbonden was met de Mississippi. De overslag van graan, bouwmaterialen, vee maakte de stad in korte tijd enorm groot. Eind 19e eeuw was het de snelst groeiende stad ter wereld. In 1871 brandde de stad nagenoeg helemaal af. Meer dan 100.000 mensen werden dakloos, en 17.000 gebouwen brandden af.

Brand Chicago
De geblakerde resten werden het meer in gebulldozerd, en is wat nu de ondergrond voor lakeside vormt, waar bijvoorbeeld het Millennium Park en het Art Institute liggen. Na de brand werd er veel en snel herbouwd, en verrezen de grote wolkenkrabbers van architecten als Louis Sullivan en Daniel Burnham. In 1893 vond de wereldtentoonstelling in Chicago plaats, uit die tijd stamt ook de term ‘windy city’, geen verwijzing naar het klimaat, maar naar de opgeblazen retoriek van het comitee dat de prijsvraag voor de Columbian Exhibition in Chicago bepleitte. In het centrum ook de iconische wolkenkrabbers als het Wrigley Building (1920) en het gebouw van de Chicago Tribune (1925). In films die in Chicago spelen zie je steevast de twee ronde torens van Marina City opduiken, parkeergarages op de onderste verdiepingen met daarboven appartementen.

Marina Towers (links)

Trump Tower
Het is zonder meer een stad met indrukwekkende architectuur, zelfs de Trump Tower in Chicago is bij lange na niet zo lelijk als die in New York, al deed het me deugd dat ik zijn naam op het gebouw langzaam zag verdwijnen in de mist. Hopelijk een metafoor voor de toekomst van de naamgever ervan. De verdienste van architect Ross is dat zij de enorm vervuilde rivier teruggaf aan de stad. De Chicago River ligt in een goot tussen hoge gebouwen, je kunt er nu langslopen, en de vervuiling is enorm afgenomen. De Chicago River is overigens de enige rivier ter wereld waarvan de stroomrichting is omgedraaid. Mondde hij vroeger uit in Lake Michigan, waarbij het meer enorm vervuilde, na omdraaien van de stroom ging al dat vuil naar de verre Mississippi die duizenden kilometers verder uitmondt in de golf van Mexico.
De werkbezoeken via ARLIS waar ik aan deelnam waren die bij de Ryerson Library van het Chicago Art Institute, en het Robie House van FLW. Over die laatste heb ik al uitvoerig bericht. Op eigen houtje bezocht ik het Art Institute, ook voor een afspraak met Ann Goldstein, die daar deputy director is, en die mijn directeur bij het Stedelijk was. Het was goed om te zien hoeveel beter zij zich daar op haar plek voelde dan in Amsterdam.
Wie de héle kunstgeschiedenis aan zich voorbij wil laten trekken is bij het Art Institute op de juiste plek. Van roodfigurige Griekse vazen tot het modernste design, alles is daar te vinden. Het is een verzamelplek van verzamelingen, van privé collecties of werken en zalen gesponsord door particulieren. Je kunt de impressionisten hier haast beter zien dan bij het Musée d’Orsay in Parijs. La grande jatte van Seurat hangt hier, één van de mooiste Caillebottes, een straatatfereel in de motregen, maar ook Manet, Monet (van hooimijten en kathedraal van Rouen tot waterlelies), Sisley en Pisarro. Het oorsponkelijke eind 19e eeuwse gebouw heeft een nieuwe vleugel van Renzo Piano, waar de moderne kunst wordt getoond, ook alles van top kwaliteit.

Ryerson and Burnham Libraries
De Ryerson and Burnham Libraries is een typische museumbibliotheek, met een typische museumbibliotheekcollectie, afgestemd op het overkoepelende instituut, maar ook een onderzoeksbibliotheek met een groter publieksbereik. Naast een documentaire boekencollectie is er ook veel in het genre van ‘het mooie boek’ aanwezig, met vooral in de architectuursectie een rijke collectie. Naast veel meer werden de nummers van Wendingen over FLW getoond. De collectie bevat ook een enorme hoeveelheid architectuurtekeningen van vooral Amerikaanse architectenbureaus.

Architectuurtekeningen
Ik heb in het verleden wel lezingen gehouden bij ARLIS/NA over hoe Nederlandse bibliotheken georganiseerd zijn, en dan was het commentaar vaak: hoe doen jullie zoveel met zo weinig mensen? Mijn antwoord was dan vaak: weinig hiërarchie en zelfsturende teams. Voor Amerikanen is dat vaak lastig te accepteren. Dankzij Corona had men nu ook hier ontdekt dat het voor mensen prettig is om flexibeler werktijden te hebben, en minder hiërarchisch te werken. Er klonk werkelijke verbazing toen verteld werd dat men productiever werd door werk te diversifiëren, taken wat minder streng persoonsgebonden te organiseren en de werktijden aan te passen aan menselijke behoeftes.

Robie House met links Debbie Kempe (voormalig hoofd Frick Library) en haar man
De laatste activiteit waaraan ik deelnam was een bezoek aan het Robie House, één van FLW bekendste gebouwen, ook te verkrijgen in een lego-uitvoering. Rechtsreeks daar vandaan naar het vliegveld, en dan de vlucht naar huis.
Met veel dank aan OKBN, mijn Amerikaanse collega’s en Saskia Scheltjens
Michiel Nijhoff juni 2022
https://www.arlisna.org/events/2022-50th-annual-conference
- The women : a novel / T. Coraghessan Boyle. – New York, Viking, 2009
- Frank Lloyd Wright : a biography / Meryle Secrest. – Chicago, University of Chicago Press, 1998
