Uitnodiging OKBN-najaarsbijeenkomst

Op bezoek bij de Bibliotheek Utrecht in 3D

Wanneer: dinsdag 5 oktober 2021, 13.30-17.00u
Waar: De Bibliotheek Utrecht, Neude 11, Utrecht

In maart 2020 is de nieuwe bibliotheek van Utrecht geopend in het monumentale pand van het oude postkantoor aan de Neude. Het gebouw is jarenlang verbouwd en geschikt gemaakt voor zijn nieuwe bibliotheekfunctie.
Voor deze eerste ‘fysieke’ OKBN-bijeenkomst sinds het uitbreken van de coronapandemie nodigen we jullie graag uit in deze iconische bibliotheek. We hebben een rijkgevuld programma waarin de 3D-beleving centraal staat: Roy van Maarseveen van Zecc Architecten vertelt ons alles over de architectuur en de verbouwing van het pand. Deirdre Carasso, directeur van de Bibliotheek Utrecht, praat ons bij over de missie en visie van de bibliotheek. We krijgen een rondleiding én we kunnen elkaar eindelijk weer eens in levenden lijve ontmoeten.

Programma:
13.30-14.00: inloop met koffie
14.00-14.05: welkom door Anna Rademakers, voorzitter OKBN
14.05-14.30: presentatie van Roy van Maarseveen, Zecc Architecten
14.30-14.50: presentatie van Deirdre Carasso, directeur Bibliotheek Utrecht
14.50-15.00: korte pauze
15.00-16.00: rondleiding door de bibliotheek met de gidsen
16.00-17.00: borrel in restaurant Noda

Er is plek voor max. 40 deelnemers. Deelname is voor OKBN-leden gratis. Niet leden betalen €10,- en krijgen daarvoor een factuur toegestuurd.
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 24 september per email bij Anna Rademakers via anna.rademakers@kb.nl.
We hopen jullie te mogen verwelkomen in Utrecht!

Verslag online studiemiddag: Diversiteit en inclusie in terminologie van kunstinstellingen en hun bibliotheken

Tot voor kort was de Westerse blik op (kunst)geschiedenis de standaard, maar over de hele wereld groeit het besef dat er meerdere perspectieven mogelijk en nodig zijn. Hoe kunnen kunsthistorische bibliotheken bijdragen aan een andere blik op hun collecties? Dit actuele onderwerp was voor het OKBN aanleiding een studiemiddag te organiseren en verschillende experts uit te nodigen hun kennis met leden en andere geïnteresseerden te delen.  

Lees het hele verslag van de online studiemiddag van 1 april 2021 hier terug: link.

Artikel Corona als collectie: Van hart onder de riem

Hoe leg je een collectie aan die onderzoekers en geïnteresseerden uit toekomstige generaties inzicht biedt in de maatschappelijke uitdagingen van vandaag? Deze vraag stond centraal tijdens de online studiemiddag ‘Corona als collectie’.

Lees het hele artikel, geschreven door Wilma van den Brink en Anne Oechtering, hier: Corona als collectie: Van hart onder de riem.

Online studiemiddag: Diversiteit en inclusie in terminologie van kunstinstellingen en hun bibliotheken

Op donderdag 1 april van 15:00 tot 16:30 organiseert het Overleg Kunsthistorische Bibliotheken Nederland (OKBN) een studiemiddag over diversiteit en inclusie in tentoonstellingsbijschriften en trefwoorden.

Tot voor kort was de Westerse blik op (kunst)geschiedenis de standaard, maar over de hele wereld groeit het besef dat er meerdere perspectieven mogelijk en nodig zijn. Hoe kunnen kunsthistorische bibliotheken bijdragen aan een andere blik op hun collecties?

Priya Swamy (conservator Globalisering en Zuid Azië, Nationaal Museum van Wereldculturen) zal vertellen over de bewuste keuze voor een ander perspectief bij het samenstellen van de semipermanente opstelling Kruispunt Rotterdam in het Wereldmuseum Rotterdam.

Het Rijksmuseum startte in 2015 met het aanpassen van terminologie in de collectieregistratie en publieksteksten en verving woorden als ‘neger’, ‘Eskimo’, ‘dwerg’ en ‘exotisch’. Bas Nederveen (Informatiespecialist Rijksmuseum) zal spreken over de aanpak van de terminologiewerkgroep in het Rijksmuseum.

In een panelgesprek gaan Sanne van Splunter (Koninklijke Bibliotheek), Johan Dekker (CABK, Artez academie voor beeldende kunsten) en Bas Nederveen vervolgens in gesprek met elkaar en de deelnemers over de aanpak van gevoelige termen bij hun instellingen met Jantiene van Elk als gespreksleider.

Programma

15:00 Inleiding

15:10 Kruispunt Rotterdam door Priya Swamy

In de semi-permanente opstelling Kruispunt Rotterdam plaatst het museum zijn collectie in een hedendaagse context. Aangevuld met nieuwe werken van artiesten, kunstenaars en Rotterdammers die zich lieten inspireren door de collectie van het museum. Als een soort dialoog tussen toen en nu, ver weg en dichtbij. Kruispunt Rotterdam maakt inzichtelijk dat Rotterdam de wereld altijd dichterbij bracht, te beginnen met de (handels)reizen, en vandaag de dag de wereld in zich herbergt met ruim 170 nationaliteiten.

15:40 Pauze

15:50 Terminologie in het Rijksmuseum door Bas Nederveen

16:05 Panelgesprek tussen Sanne van Splunter, Johan Dekker en Bas Nederveen

16:30 Eind

Aanmelden: bibliotheek@textielmuseum.nl Na aanmelden ontvangt u een link voor de online bijeenkomst.

Links: https://www.wereldmuseum.nl/nl/zien-en-doen-in-het-wereldmuseum/tentoonstellingen/kruispunt-rotterdam https://www.rijksmuseum.nl/nl/onderzoek/ons-onderzoek/overkoepelend/terminologie https://www.tropenmuseum.nl/nl/over-het-tropenmuseum/words-matter-publicati

Online studiemiddag: Corona als collectie

Hoe gaan erfgoedinstellingen en hun bibliotheken om met de actualiteit van de coronapandemie? Hoe leg je een collectie aan die onderzoekers en geïnteresseerden uit volgende generaties inzicht biedt in de maatschappelijke uitdagingen van vandaag?

Op donderdag 28 januari van 15u tot 16.30u organiseren het OKBN en de interessegroep Onderzoeks- en Onderwijsbibliotheken (O&O) van de KNVI (Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals) een online studiemiddag over ‘Corona als collectie’.

Drie sprekers van verschillende instellingen vertellen hoe zij collectioneren en presenteren rondom corona. Hugo van der Zande spreekt over de totstandkoming – met hulp van het publiek – van de ‘coronacollectie’ van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC). Kees Teszelszky neemt je mee in de Corona-webcollectie van de Koninklijke Bibliotheek (KB). Van de anderhalvemetersamenleving tot viruswappies: wat (en hoe) verzamel je voor het nageslacht? Femke Rotteveel van Fotodok legt in haar bijdrage de nadruk op het verhalen vertellen met collecties en het opbouwen van een geheugenarchief. Ze vertelt over de ‘open studio expositie’ Pass It On, Private Stories, Public Histories. Vier kunstenaars werken hier aan projecten waarin de basis wordt gevormd door een familiearchief dat belangrijke historische gebeurtenissen of tijdperken weerspiegelt, zoals nu de onzekere coronarealiteit.

Aanmelden kan tot 25 januari via dit aanmeldformulier.

Themamiddag Verhalen over fotocollecties in Nederlandse erfgoedinstellingen (verslag)

Op donderdag 12 maart j.l organiseerde het OKBN een themamiddag met de titel: Verhalen over fotocollecties in Nederlandse erfgoedinstellingen. De bijeenkomst vond plaats in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.
Mattie Boom, conservator fotografie van het Rijksmuseum en Anneke van Veen, conservator van het Stadsarchief Amsterdam, hielden presentaties over respectievelijk diverse collecties fotoboeken in de Rijksmuseum Research Library en vrouwelijke fotografen in Nederland in het interbellum.

De collectie fotoboeken in de bibliotheek van het Rijksmuseum bestaat uit zo’n 20.000 banden en ca. 1500 fotoalbums, waarbinnen uiteraard verschillende collecties vertegenwoordigd zijn. Daarnaast zijn er nog ongeveer 160.000 afzonderlijke foto’s. In eerste instantie betrof de collectie van het Rijksmuseum de fotografie in de 19e eeuw, vanaf 2005 is er echter ook een actief verzamelbeleid van 20e eeuws materiaal. Aan de hand van een groot aantal voorbeelden van foto’s alsmede de manier waarop zij werden gepubliceerd wordt een duidelijke indruk van de ‘status’ van de nieuwe kunstvorm fotografie gegeven: aanvankelijk afgedrukt binnen een kader, als gold het prenten of schilderijen, fotografisch geïllustreerde boeken, afzonderlijke foto’s en tenslotte het fotoboek als vrijwel zelfstandig kunstobject. Door de aanwezigheid van zoveel divers materiaal hebben zowel de fotocollectie als de bibliotheek de functie van een ‘laboratorium’, waar niet alleen onderzoek naar de verspreiding, toepassing en doel van de foto kan plaats vinden maar ook onderzoek naar het beeld en de receptie. Bijzondere aandacht kreeg de collectie van Steven Joseph de Britse fotografie historicus die in 2001 zijn collectie aan het Rijksmuseum verkocht. Deze collectie die boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen bevat, geeft een beeld van de ontwikkeling die het fotografisch geïllustreerde boek in de loop van de 19e eeuw doormaakte.

De presentatie van Anneke van Veen was gebaseerd op het onderzoek dat zij uitvoerde voor de tentoonstelling ‘Modern perspectives: foto en film Amsterdam 1920-1940’ (Stadsarchief Amsterdam 2019). Tal van vrouwelijke fotografen, die tijdens het interbellum in Nederland werkzaam waren, passeerden de revue. Bekende namen van het eerste uur zijn o.a. Éva Besnyő, Germaine Krull en Hanna Elkan. Zij waren vrijwel allen migranten en hadden in hun eigen land een degelijke foto-opleiding gevolgd; in Nederland bestond zo’n opleiding nog niet.
De foto’s van Germaine Krull hadden een groot bereik in de Franse geïllustreerde publieksbladen. Van haar portfolio Metall (1928) is een artikel te vinden in het Franse geïllustreerde tijdschrift ‘Vu’. In het Nederlandse tijdschrift ‘Variété’ staan publiciteitsfoto’s van de film ‘Regen’ waaraan Germaine Krull met Joris Ivens werkten. In één van de eerste nummers uit 1935 van het blad ‘Wij’ (uitgave van de Arbeiderspers) staan ook foto’s van Germaine Krull. De markt van geïllustreerde tijdschriften was dus belangrijk voor het verspreiden en het onder de aandacht brengen van foto’s. Daar konden opdrachten uit voort komen. Hanna Elkan (1893-1967), was in Amsterdam de eerste fotografe met een eigen portretstudio, in de Van Baerlestraat. Ze was bekend in de artistieke en intellectuele kringen in Amsterdam en maakte o.a. portretten van componist Igor Stravinsky en kunstschilder Ernst van Leyden. Éva Besnyő werkte samen met Hajo Rose. Voor Metz & Co maakten ze een fotomontage. Annemie Wolff (1906-1994) was met haar echtgenoot, filmmaker en architect Helmuth Wolff in 1933 op de vlucht voor de nazi’s vanuit Berlijn naar Nederland gekomen. In het tijdschrift Kleinbeeld-foto (september 1938) verscheen een artikel over hun werk. Na de inval van de Duitsers in Nederland in 1940, deden zij een zelfmoordpoging die alleen Annemie overleefde. Fotografe Emmy Andriesse (1914-1953) maakte voor de tentoonstelling fotografie in het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1937 het affiche. Vanwege haar Joodse afkomst moest ze in de Tweede Wereldoorlog onderduiken. Ze maakte iconische foto’s over kinderen in de hongerwinter. Ter sprake kwam natuurlijk ook: Maria Austria [Oestreicher] (1915-1975) die haar opleiding in Wenen volgde. Zij was samen met haar zus die textielontwerpster was, gevlucht. Zij richtten het bureau ‘Model en Foto Austria’ op. Waarvoor Maria veel portret- en modefoto’s maakte. Haar werk is ondergebracht in het Maria Austria Archief.

Helaas moest de middag nogal abrupt worden beëindigd omdat het museum i.v.m. de corona-uitbraak vervroegd sloot. De helft van de deelnemers aan de Themamiddag heeft de tentoonstelling Sterke Verhalen kunnen bezoeken en de andere helft kreeg een rondleiding door de bibliotheek door fotograaf en bibliothecaris Sjef van Duin. Helaas was er geen gelegenheid meer om de groepen te wisselen.

Presentatie Mattie Boom

Themamiddag: Verhalen over Fotocollecties in Nederlandse erfgoedinstellingen

OKBN logo

12 maart 2020 van 13.00-17.00 uur in het Nederlands Fotomuseum, Rotterdam

Tijdens deze themamiddag staan fotografie en fotocollecties centraal. Twee sprekers zullen verschillende aspecten van deze onderwerpen voor het voetlicht brengen.
Mattie Boom (conservator fotografie van het Rijksmuseum) zal achtergronden van de diverse collecties fotoboeken die zich in de Rijksmuseum Research Library bevinden aan de orde stellen. In totaal bestaan deze collecties uit zo’n 20.000 boeken. Ook wordt aandacht geschonken aan enkele hoogtepunten uit de collecties en recente aanwinsten.
Anneke van Veen (conservator fotografie van het Stadsarchief Amsterdam) zal spreken over fotografen in het interbellum, met speciale aandacht voor vrouwelijke fotografen. Ook zal zij aandacht besteden aan het collectioneren van foto’s in de jaren tachtig, met als doel fotocollecties toegankelijker te maken voor een algemeen publiek.
Sjef van Duin, bibliothecaris van het Nederlands Fotomuseum geeft een korte rondleiding door de bibliotheek. Tevens kan het museum op eigen gelegenheid worden bezocht.
Programma:
13.00 u: inloop met koffie
13.30 u: welkomstwoord
13.35 u: Mattie Boom (conservator fotografie van het Rijksmuseum)
14.20 u: Anneke van Veen (conservator fotografie van het Stadarchief Amsterdam)
15.15 u: Sjef van Duin (bibliothecaris Nederlands Fotomuseum) – rondleiding bibliotheek – eventueel bezoek museum op eigen gelegenheid. Voor dit onderdeel van het programma wordt de groep in tweeën gesplitst. Eén groep bezoekt o.l.v. van Sjef van Duin de bibliotheek de andere groep kan op eigen gelegenheid het museum bezoeken. De toegangsprijs is € 14,00 maar gratis met: Museumjaarkaart, ICOM, BankGiroloterij VIP-kaart en Vereniging Rembrandt.
16.15 u: nadat beide groepen de bibliotheek hebben bezocht wordt de middag afgesloten met een borrel
17.00 u: einde

Aanmelden kan tot uiterlijk 3 maart bij: Wilma Knol. Voor leden is deelname gratis, niet-leden betalen € 10,00 en krijgen hiervoor een factuur toegestuurd.

Adres en routebeschrijving:
Nederlands Fotomuseum
Gebouw Las Palmas, Wilhelminakade 332
3072 AR Rotterdam

Auteursrecht & Creative Commons: hoe lossen we het op?

Op 19 november 2019 organiseerde het OKBN bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag een zeer goed bezochte themamiddag over auteursrechtwetgeving onder de titel: Auteursrecht & Creative Commons: hoe lossen we het op? Centraal stond de toegankelijkheid en beschikbaarheid van digitaal erfgoed.

Er waren twee presentaties, gegeven door Wietske van den Heuvel (senior adviseur bij DEN, kennisinstituut cultuur & digitalisering) en door Michelle van Lanschot (projectleider bij Wikimedia Nederland).

Wietske van den Heuvel  ging na een na een kort overzicht van de geschiedenis van de auteursrechtwetgeving uitvoerig in op economische belangen, verdien- en businessmodellen achter het auteursrecht en de ontwikkelingen in dat veld. Een instituut als DEN houdt o.a. het spanningsveld tussen ‘makers’ en ‘consumenten’ in de gaten: hoe toegankelijk zijn bijvoorbeeld publicaties en publicaties over onderzoek die met gemeenschapsgeld gefinancierd worden? Een ander aandachtspunt betrof de lobbies die gevoerd worden, o.a. om  ‘eeuwigdurende’ bescherming van een werk terug te dringen. Die lobbies dragen er wel toe bij dat er langzamerhand meer mogelijkheden komen om werk beschikbaar te maken.
Zo zijn er uitzonderingen op de termijn van 75 jaar na het overlijden van de auteur voor o.a. ‘out of commerce works’ (een vrij complex begrip op zich en) het z.g. ‘collected licensing with extended effect’ principe en voor de ‘preservation of copies’.

De presentatie van Michelle van Lanschot stond in het teken van Creative Commons. Er werd ingegaan op de licenties die afgegeven kunnen worden om werken die nog onder het auteursrecht vallen, online beschikbaar te maken. Door middel van licenties met verschillende gradaties en voorwaarden kan de beschikbaarheid van werken eenvoudiger worden geregeld dan dat dat binnen het traditionele auteursrecht mogelijk is. Er zijn licenties waarbij alleen de naam van de maker moet worden genoemd maar ook waarbij juist veel meer voorwaarden worden gesteld.

Beide presentaties zijn hier terug te zien:

Auteursrechten lobby
20191029 OKBN lezing CC & Wikimedia

 

Themamiddag: Auteursrecht & Creative Commons

OKBN logo

Auteursrecht & Creative Commons: hoe lossen we het op?

Met Wietske van den Heuvel (DEN) en Michelle van Lanschot (Wikimedia Nederland)

Datum/tijd: dinsdag 19 november 13.30u – 16.30u
Locatie: Koninklijke Bibliotheek, Den Haag

Veel gedigitaliseerd erfgoedmateriaal is niet beschikbaar voor het grote publiek vanwege het auteursrecht. Zonde, want wellicht kan er meer dan je denkt. Wat mag nu wel en wat mag nu niet?

Het eerste deel van deze middag gaat over de nieuwe auteursrechtwetgeving en hoe erfgoedinstellingen door samenwerking een sterkere onderhandelingspositie kunnen krijgen. Welke strategieën kun je als organisatie volgen op dit vlak? Welke invloed heb je als erfgoedinstelling als er nieuwe wetgeving wordt gemaakt?
In het tweede deel zoomen we in het gebruik van Creative Commons licenties als strategie om materiaal online te publiceren, b.v. via Wikipedia. Deze licenties maken het eenvoudig voor makers om hun werk, onder bepaalde voorwaarden, op bruikbare manier vrij te geven voor een groot publiek.
Wietske van den Heuvel is senior adviseur bij DEN, kennisinstituut cultuur & digitalisering. Michelle van Lanschot is projectleider bij Wikimedia Nederland, de vereniging die de Nederlandse Wikimedia-beweging ondersteunt. Deze beweging bestaat uit een wereldwijd netwerk van mensen en organisaties die vrije kennis willen bevorderen.

Programma:
13.30u: inloop met koffie
14.00u: Wietske van den Heuvel over de nieuwe auteursrechtwetgeving en de mogelijkheden en beperkingen voor erfgoedinstellingen
14.45u: korte pauze
15.00u: Michelle van Lanschot over Wikimedia en het gebruik van Creative Commons
15.45u: vragen
16.00u: borrel
16.30u: einde

Aanmelden kan tot uiterlijk 12 november bij: anna.rademakers@kb.nl.
Voor leden is deelname gratis, niet-leden betalen € 10,00 en krijgen hiervoor een factuur toegestuurd.

Het OKBN vestigt graag ook aandacht op het eendaagse congres Sharing is Caring dat op 22 november in het Rijksmuseum Amsterdam wordt gehouden. Zie de link voor meer informatie.

OKBN Jaarvergadering 2019

Notulen jaarvergadering OKBN 2019
Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Aanwezig: Monique Biekart (Gemeentmuseum Den Haag), Kimberly Bouquet (Spoorwegmuseum Utrecht), Erik van Boxtel (Museum Boijmans van Beuningen), Bart Brouns (Stedelijk Museum Amsterdam), Marietta Dirker (Rijksacademie v. Beeldende Kunsten), Nell Donkers (De Appel), Maartje de Jong (Catharijne Convent), Eva Lintjes (Nieuwe Instituut), Cor Mulders (RCE), Anne Oechtering (Rijksmuseum Amsterdam), Nita Smit (EYE), Marianne de Voogd (RKD), Alies Baan (Artez) (bestuurslid), Esther Brakenhoff (Stedelijk Museum Amsterdam) (bestuurslid), Hilde Klein (Boekmanstichting) (bestuurslid), Wilma Knol (Willem de Kooning Academie) (bestuurslid), Madeleine Pfundt (Rijksmuseum Amsterdam) (bestuurslid), Anna Rademakers (Koninklijke Bibliotheek) (bestuurslid).
Notulen: Madeleine Pfundt

Opening
Welkom door Anna Rademakers.
Door een vergissing zijn de agenda en de notulen van de Algemene Ledenvergadering van 2018 helaas niet naar de leden gestuurd; het bestuur betreurt de vergissing maar wijst erop dat de notulen van vorig jaar al geruime tijd op de site staan en dat er geen opmerkingen zijn geweest. Anna Rademakers licht de het vergaderprogramma toe, de agenda is vrijwel gelijk aan die van vorig jaar.

Over 2018-2019
Notulen 2018 Jaarvergadering 2018
Geen wijzigingen

Medelingen
Aan het einde van de vergadering zal een bestuurswisseling worden voorgesteld.
Er wordt geïnventariseerd bij de aanwezige leden hoe zij denken over het programma van de najaars- en voorjaarsbijeenkomst in 2019-2019 en de locaties waar de acitiviteiten plaats vonden.
De leden zijn enthousiast, ook locaties buiten de randstad zijn populair al wordt er wel opgemerkt dat het, met name voor de ‘eenpitters’ steeds moeilijker wordt om een hele dag voor een bijeenkomst te reserveren.

Reisbeurs: de reisbeurs is dit jaar aangevraagd door Michiel Nijhoff voor zijn deelname aan de ARLIS 50th Anniversary Conference in Glasgow in juli 2019. Het bestuur heeft een bedrag van € 250,00 toegezegd.
Het aanvragen van een reisbeurs wordt nogmaals onder de aandacht gebracht en er wordt verwezen naar de voorwaarden.

Jaarverslag 2018-2019
Bij de bespreking van de bestuursvoornemens wordt speciale aandacht gevraagd voor de LinkedIn groep. Er zijn veel leden maar er is weinig activiteit. Opnieuw dus een uitnodiging om dit platform te gebruiken voor het uitwisselen van informatie of suggesties voor bijeenkomsten.
Er wordt een aantal onderwerpen genoemd zoals: wikimedia-bijeenkomsten, LinkedOpenData. In principe lijkt hier belangstelling voor te zijn.
Financieën
Alies Baan licht de resultatenrekening en de begroting toe. Erik van Boxtel (kascommissie) geeft nog een aanvulling op de begroting voor 2019.
Er wordt een nieuwe kascommissie gevormd, bestaande uit: Martien Versteeg (UvA) (niet aanwezig) en Anita Vriend (Van Gogh-museum) (niet aanwezig). Reserve lid is Nell Donker (De Appel).

Rondje langs de instellingen

Gemeentemuseum Den Haag (Monique Biekart): Monique Biekart vermeldt het personeelstekort waar de bibliotheek mee te maken heeft; zij is eigenlijk de enig overgebleven medewerker. Er zijn wel medewerkers op projectbasis. Er is vanuit de directie vooral veel aandacht voor ‘events’ maar weinig voor continuïteit.
Spoorwegmuseum (Kimberly Bouquet): Het Spoorwegmuseum in Utrecht staat dit jaar in het teken van de ontwikkeling van een nieuwe lange-termijn strategie. De hamvraag hierbij is: wil het museum de succesvolle zakendiensten verder uitbreiden, of juist investeren in een musealer klimaat? Of vind het museum een weg waarbij beide kanten de aandacht krijgen die zij verdienen? De ontwikkeling van de bibliotheek zal hier grotendeels van afhankelijk zijn. Wel is er geïnvesteerd in het verbeteren van de Adlib Bibliotheek applicatie. Deze is voor het eerst in twintig jaar afgesloten voor de medewerkers van het museum, zodat alleen de bibliothecaris alle rechten heeft en een klein groepje vrijwilligers beperkte rechten. Nu kunnen er stappen gezet worden in het opruimen van de vervuilde Adlib database: dweilen met de kraan dicht. Verder wordt er gestaag aan de collectie gewerkt: onderzoekers worden ontvangen, archiefdozen worden vervangen door zuurvrije, schenkingen blijven binnenkomen, etc.
Museum Boijmans van Beuningen (Erik van Boxtel): Alle werkzaamheden staan momenteel in het kader van de grondige verbouwing van het museum dat vanaf 27 mei 2019 voor zeven jaar gesloten zal zijn. Momenteel is de bibliotheek gehuisvest in het Gemeentearchief in Rotterdam, wat de uiteindelijke nieuwe plaats van de bibliotheek zal worden is nog niet bekend.
Rijksacademie van Beelden kunsten (Marietta Dirker): De Academie heeft sinds kort een nieuwe directeur. In 2020 zal de Academie 150 jaar bestaan.
De Appel (Nell Donker): Per 1 mei 2019 heeft De Appel een nieuwe directeur: Monika Szewczyk. Het De Appel Archief heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een langerlopend archiefproject over Works and Words: http://deappel.nl/en/events/footnotes-3
Het plan is om meer archiefonderzoeksprojecten uit te voeren die het archief ook ten goede komen in plaats van kortlopende archiefpresentaties. Ook niet onbelangrijk: geld en arbeidskrachtentekort en in 2020 moet De Appel weer op zoek naar een nieuw gebouw.
Catharijne Convent (Maartje de Jong): Maartje is sinds ruim een jaar bibliothecaris bij Museum Catharijneconvent. Naast bibliothecaris is ze ook redacteur, en beheert ze het fotoarchief. Helaas heeft de deadlinegevoeligheid van de laatste twee functies tot gevolg dat er niet heel veel tijd overschiet voor de bibliotheekwerkzaamheden. De bibliotheek van Museum Catharijneconvent bevat naast algemene (cultuur)historische publicaties en museumcatalogi ook veel specifieke kerkhistorische en theologische publicaties, die verder in de wijde omgeving niet te raadplegen zijn. Omdat de bibliotheek aangesloten is bij Worldcat weten onderzoekers en studenten de bibliotheek hiervoor goed te vinden. Er komen zo’n 5 à 10 bezoekers per week. Daarnaast heeft Maartje samen met een collega veel tijd gestoken in de verbetering van de online-catalogus van zowel de objecten als de bibliotheek. Zo is het nu mogelijk om boeken direct vanuit de catalogus aan te vragen (inclusief standplaats), en wordt er gewerkt aan het downloadbaar maken van de afbeeldingen op groot formaat. In het museum wordt op dit moment nagedacht over een nieuwe vaste opstelling, en een nieuwe indeling van zowel publieke ruimte als kantoren. Maartje zou de bibliotheek graag op een prominentere plek zien, zodat nog meer mensen er gebruik van kunnen maken. De bibliotheek zou dan ook als informatiecentrum voor het publiek kunnen fungeren. Bovendien kan het museum zo eenvoudig de rol als kenniscentrum voor het christelijk erfgoed onder de aandacht brengen.

Bibliotheekcollectie Het Nieuwe Instituut (Eva Lintjes): Voor het Study Centre zijn digitale tafels aangeschaft, een goede toevoeging voor onze dienstverlening. Daarop is het mogelijk om onder andere gedigitaliseerd materiaal te laten zien, met name van toepassing op de archievencollectie. Voor de bibliotheekcollectie is er voor bezoekers de optie publicaties te scannen op boekscanners. Interessant is de rol van de digitale middelen in de toekomst en voor onze dienstverlening. In Het Nieuwe Instituut is van 19 mei t/m 15 september 2019 de tentoonstelling Neuhaus te zien, met kleine pop-up bibliotheek met aansluitend thema. Zie daarbij voor meer informatie over de tentoonstelling: https://neuhaus.hetnieuweinstituut.nl/ Een beknopte toevoeging met korte introductie van de bibliotheekcollectie (niet bij de vergadering opgenomen): “De bibliotheekcollectie bestaat uit ongeveer 65.000 boeken en brochures en 1.300 tijdschrifttitels uit binnen- en buitenland, waarvan 40 lopende abonnementen. De collectie audiovisueel materiaal bevat ca. 550 videobanden, dvd’s, cd’s en cassettebandjes en is recent gedigitaliseerd. (…) Publicaties zijn ter inzage beschikbaar, maar worden niet uitgeleend.”
Voor meer informatie over her Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw zie onze website, hier is meer informatie te vinden over archieven, bibliotheek en het project Architectuur Dichterbij: https://collectie.hetnieuweinstituut.nl/rijksarchief

RCE (Cor Mulders): De kunstcollectie van RCE verhuist naar het nieuwe collectiegebouw (CC NL) in Amersfoort. De bibliotheek gaat ook naar Amerfoort maar wordt niet in het collectiegebouw ondergebracht.
EYE (Nita Smit): Sinds oktober 2016 is het Eye Collectiecentrum geopend, ca. 1.2 km vanaf het Eye Museumgebouw. Dit depot waar alle collecties zijn gehuisvest (behalve nitraat, dat is opgeslagen in 2 bunkers) heeft een glazen open voorkant waar het studiecentrum is gehuisvest. Sinds 2017 is de bibliotheek (boeken, tijdschriften, dvd’s, knipsels, artikelen, digitale documenten) opgeheven en samengegaan met het filmgerelateerde collecties-archief (personen & organisaties, publiciteitsmateriaal, foto’s, affiches, bladmuziek. We hebben nog wel 2 verschillende catalogi. Je kunt in de studiezaal literatuur- en beeldresearch doen. We hebben 14000 gedigitaliseerde films die zijn te zien op de 6 zoekcomputers. Ook zijn er 3 cabines waar je met een kleine groep kunt researchen. We zijn op afspraak geopend van di. t/m vr. van 12.00-17.00 uur. We werken dagelijks samen met vrijwillige hosts voor receptietaken en afhalen van materialen uit depot, want 95% van de collecties staat in depot. https://www.eyefilm.nl/collectie/over-de-collectie/research Op dit moment besteed ik veel aandacht aan de uitbreiding en versteviging van het netwerk van academisch en hoger onderwijs met als doel meer gebruikers binnen te halen en binnen te houden, o.a door instructies binnen het onderwijscurriculum aan te laten sluiten. Met de filmacademie ben ik hiermee bezig. We hebben een nieuwe twee-talige flyer laten maken, een boekenlegger en google-advertentie. In de Eye-study maken we kleine presentaties die aansluiten bij de tentoonstellingen in Eye. Dat is nu William Kentridge. Deze staat tot september en is een aanrader https://www.eyefilm.nl/tentoonstelling/william-kentridge Voor acquisitie (boeken, tijdschriften,dvd’s, artikelen, digitale documenten) volg ik het collectiebeleidsplan 2018-2021. Van 16-20 september is in Eye de Ipress conference. https://ipres2019.org/ Deze conferentie gaat over digital preservation en is georganiseerd door Netwerk Digitaal Erfgoed. https://www.netwerkdigitaalerfgoed.nl/en/ Interessant om te volgen, gezien de ontwikkelingen, steeds meer richting digitaal.

Artez (Alies Baan): De mediatheken van ArtEZ zijn bezig met een nieuwe website waarmee de service aan studenten kan worden uitgebreid. Sowieso willen we meer de nadruk leggen op de digitale dienstverlening. Zo hebben we animaties laten maken die studenten op een leuke manier en in hun eigen tijd informatievaardigheden leert. Onze collectie maakt sinds een jaar deel uit van Worldcat, dit naar volle tevredenheid.

Stedelijk Museum Amsterdam (Esther Brakenhoff): We hebben iemand kunnen aannemen zij het voor slechts 12 uur, die Slavist en kunsthistoricus is. Dat houdt verband met de nieuwste plannen om het SMA als onderzoekscentrum voor Russische (avant-garde) kunst te promoten. Zowel de kunstcollectie als de documentatie daarover en archieven (zoals het Khardzhiev-Archief) maken dat er op dit gebied ook een goeie onderzoekcollectie is. Samenwerking met de Universiteiten is ook in opbouw. De bibliotheek speelt hierin een centrale rol. Ook op het gebied van de time-based arts is zo’n programma in ontwikkeling. Verleden jaar september heeft een groep van 20 masterstudenten gedurende 8 weken zeer intensief de bibliotheek gebruikt: een medewerker van de RUU, onze conservator videokunst, de behoudsmedewerker videokunst en de bibliothecaris hebben dit traject begeleid. De werkgroep werd eind 2018 als beste werkgroep bij letteren beoordeeld. Voor het museum zijn zo 30 werken uit de collectie grondiger gedocumenteerd en zijn er goede catalogusteksten beschikbaar. Ook werkte het SMA samen met het Van Abbemuseum, Boijmans van Beuningen, Lima, De Hallen bij de totstandkoming van de website: videokunst.net Afgelopen zondag (19 mei 2019)werd het prachtige boek: The plant collection, over de planten in het Stedelijk Museum van Inge Meijer gepresenteerd in de bibliotheek. Het boek werd geïnitieerd vanuit de bibliotheek en in samenwerking met het enorme beeldarchief van het museum geproduceerd.
Boekmanstichting (Hilde Klein): De Boekmanstichting heeft per 1 maart een nieuwe directeur Jan Jaap Knol. Jan Jaap Knol was directeur-bestuurder van het Fonds voor Cultuurparticipatie waar hij vanaf de oprichting in 2008 leiding aan gaf. Daarvoor was hij onder meer hoofd van de afdeling Cultuurbereik van het ministerie van OCW en vervulde hij beleidsfuncties binnen de directies Kunsten en Internationaal Beleid van het ministerie. Hij studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. De bibliotheek is merendeels gestopt met het aanschaffen van hard copy materiaal en zet nog meer in op digitale documenten en grijze literatuur.
Willem de Kooning Academie (Wilma Knol): Bij de Willem de Kooning Academie heeft het collectie ontwikkelteam een plan gemaakt waarbij collectievorming en onderwijs binnen het Research Station meer gekoppeld zullen zijn met het curriculum zoals dat sinds 2011 operationeel is. Het plan wordt komende maand gepresenteerd aan het managementteam.Ik ben op verzoek van velen bij de WdKA mijn verhalen over de bibliotheekcollectie aan het opstellen. De serie heet Stories within, en zijn vooralsnog alleen te zien op onze intranetsite.

Rijksmuseum Amsterdam (Madeleine Pfundt): Sinds 2016 maakt de bibliotheek van het Rijksmuseum (Research Library) deel uit van de nieuwe afdeling Research Services die uit vijf afdelingen bestaat (Bibliotheek, Collectie Informatie, Automatisering, Studie- en Leeszaal, Depot). Bibliotheek: eind 2018 werd het RFID-project voltooid. De meeste boeken zijn nu voorzien van een RFID-label. Twee grote, verworven collecties worden gecatalogiseerd: Vloemans en Unger. De internationale boekenruil van de Research Library loopt nog steeds goed. Er kwamen in 2018 zo’n 1000 boeken op ruilbasis binnen. Andere afdeingen: momenteel loopt een Europese aanbesteding voor de digitalisering van de objectdocumentatie. Ook loopt er een inkooptraject voor een document management systeem waar deze data in zal worden opgeslagen (subafdeling Collectie Informatie). Er wordt druk gewerkt aan de ondersteuning van Project Nachtwacht op dataniveau. In samenwerking met DANS, een NWO instituut dat alle geesteswetenschappelijke data archiveert en ontsluit, werken we aan de ontwikkeling van een research data management beleid en de ingebruikname van een data repository. Enkele informatiespecialisten gaan ook een opleiding tot datasteward volgen dit jaar (subafdeling Collectie Informatie). Als de aanbesteding volgens plan loopt wordt in de herfst van 2019 gestart met de inrichting van een nieuwe toegang tot de bibliotheek en een tweede studiezaal voor hybride onderzoek (analoog + digitaal). Daartoe wordt een kleine tentoonstellingszaal vlak voor de Cuypersbibliotheek opgeofferd. De daar tentoongestelde topwerken uit de bibliotheekcollectie worden geïntegreerd in de vaste opstelling van de collectie. Geplande einddatum is hopelijk begin 2020 (subafdeling Studie- en Leeszaal)
Sinds april 2019 is gestart met een interne dienstverlening genaamd ‘Scan on Request’ waarbij scans tot max 50p kunnen worden aangevraagd via de bibliotheekcatalogus uit boeken, tijdschriften en veilingcatalogi. De scans worden gemaakt door de medewerkers uit het depot. Wegens copyrightbeperkingen is dit een dienst die voorlopig alleen beschikbaar is voor interne medewerkers (subafdeling Depot RS). Er staan vacatures open voor een nieuwe Informatiespecialist Bibliotheek (selectiegesprekken lopen deze week), voor een Informatiespecialist Studie- en Leeszaal (deadline 26/5) en voor een Data Manager (deadline 9/6). Chris Dijkshoorn, gepromoveerd binnen Computer Science aan de VU op 3/4 start op 1/6 als allereerste hoofd van de subafdeling Collectie Automatisering.

Koninklijke Bibliotheek (Anna Rademakers) : De KB heeft een nieuw beleidsplan (https://www.kb.nl/sites/default/files/docs/beleidsplan_kb_2019-2022.pdf) voor de periode 2019-2022. We zetten vol in op de digitale ontwikkelingen. Ons verzamelbeleid wordt de komende jaren ‘digitaal waar mogelijk, fysiek waar nodig’. Ook voor het depot willen we in de toekomst steeds meer digitaal gaan verzamelen. Daarom gaat ook de ontwikkeling van ons digitale magazijn onverminderd door. Een ander punt is huisvesting: we gaan over ca. 8 jaar verhuizen naar een nieuwe locatie (n.t.b.) in Den Haag, De publieksfunctie en de magazijnen worden gescheiden. Er wordt een heel modern gerobotiseerd magazijn gebouwd net buiten Den Haag. De verhuizing van de collecties zal al over ca. 5 jaar plaatsvinden. Hiervoor wordt nu ‘achterstallig onderhoud’ gepleegd. Collectiedelen die nog niet goed ontsloten waren worden versneld beschreven.

Sluiting en nieuwe bestuursleden:

Omdat Esther Brakenhoff zich niet herkiesbaar heeft gesteld voor een nieuwe bestuurstermijn wordt onder dankzegging afscheid van haar genomen. Er treden twee nieuwe bestuursleden toe: Kimberly Bouquet (Spoorwegmuseum Utrecht) en Nita Smit (EYE).